سفارش تبلیغ
صبا ویژن

96/4/22
1:57 صبح

مقاله سبک شناسی معماری ایران

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله سبک شناسی معماری ایران دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سبک شناسی معماری ایران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سبک شناسی معماری ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سبک شناسی معماری ایران :

سبک شناسی معماری ایران

دیباچه :
هنر و معماری در جهان پهناور اسلام دارای 4 شیوه بنیادی است این 4 شیوه چنین هستند :
1 ) شیوه مصری : این شیوه از معماری کهن مصر ریشه گرفته در کشور اسلامی شرق آفریقا، مصر، سودان و کشور پیرامون را دربر می گیرد.
2 ) شیوه شامی : این شیوه از هنر و معماری بیزانس ریشه گرفته و کشور سوریه، فلسطین، لبنان و اردن و بخشی از ترکیه را دربر می گیرد و دارای ویژگی مشترکی با شیوه مصری است.

3 ) شیوه ی مغربی : شیوه ای بسیار پیشرفته و دربر گیرنده کشور مراکش امروز، الجزایر و جنوب اسپانیا می باشد.
4 ) شیوه ایرانی : این شیوه از همه ارزشمندتر و گسترده تر بوده و کشورهای میانرودان (عراق)، ایران، افغانستان، پاکستان، جمهوری های فراروی (ماوراءالنهر) ازبکستان، تاجیکستان و ;. تا هند و اندونزی می باشد.

سبک شناسی معماری ایرانی در طی 6 شیوه بررسی می شود که این شش سبک بر پایه خاستگاهشان نام گذاری کرده وآنها را چنین می نامند : پارسی و پارتی از پیش از اسلام، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی از پس از اسلام.
بخش اول :

اصول معماری ایرانی :
هنر و معماری ایران دارای چند اصل بوده که چنین هستند : مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش، خودبسندگی و درون گرایی.
مردم واری : مردم واری به معنای رعایت تناسب میان اندام های ساختمان و با اندام های انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان سازی است.
پرهیز از بیهودگی : در معماری ایران تلاش می شده کار بیهوده در ساختمان سازی نکنند و از اسراف پرهیز می کردند این اصل هم پیش از اسلام و هم پس از آن مراعات می شده است. در قرآن کریم آمده مومنان، آنانکه از بیهودگی روی گردانند.

نیارش : نیارش به دانش ایستایی، فن ساختمان و ساختمایه (مصالح) شناسی گفته می شده است. معماران گذشته به نیارش ساختمان بسیار توجه می کردند و آنرا از زیبایی جدا نمی دانستند پیمون، اندازه های خرد و یکسانی بود که در هرجا در خورنیازی که بدان بکار گرفته می شود. پیروی از پیمون هرگونه نگرانی معمار را درباره ی نااستواری یا نازیبایی ساختمان از میان می برده است.

خودبسندگی : معمارانی ایرانی تلاش می کردند ساختمایه موردنیاز خود را از نزدیک ترین جاها به دست آوردند و چنان ساختمان درست می کردند که نیازمند به ساختمایه جاهای دیگر نباشد وخودبسنده باشد. معماران ایرانی بر این باور بودند که ساختمایه باید بوم آورد یا ایدری باشد به گفته دیگر فرآورده همان جایی باشد که ساختمان ساخته می شود و از امکانات محلی بهره گیر می شود. یکی از نکات مهم در معماری ایران این است که یکی از انگیزه های بنیادی در ساخت آسمانه خمیده تاتی و گنبدی و بهره گیری گسترده از آنها این بوده که چوب برای ساختمان سازی در همه جا یافت نمی شد ولی فرآوردن خشت و آجر ساده بود. و با استفاده از خشت و آجر دهانه های بزرگ را با چمد مازه دار و تیزه دار به کار گرفتند.

درونگرایی : یکی از باورهای مردم ایران ارزش نهادن به زندگی شخصی و حرمت آن و نیز عزت نفس ایرانیان بوده که معماری ایران را درونگرا ساخته است.
بخش دوم :

شیوه ی پارسی نخستین شیوه معماری ایران است. که روزگار هخامنشیان تا حمله ی اسکندر به ایران از سده 6 پیش از میلاد تا سده 4 را دربر می گیرد.
بزرگترین نمونه ی معماری ایلامی، زیگورات چغازنبیل است. آنها گونه ای ساختمان داشتند بنام کلاوه که ساختمانهایی دو طبقه بودند و بدلیل امنیت تنها در طبقه بالا زندگی می کردند و با نردبان به آن دسترسی داشتند طبقه پایین انبار بوده است. از نمونه ساختمانهای ارارتویی می توان تپه حسنلو و دژهای پیرامون دریاچه وان را نام برد.

ویژگی های شیوه پارسی : معماری : – بهره گیری از شیوه ارارتو در طرح فضاهای راستگوشه، تالارهای ستوندار و کلاوه ها ساخت ساختمان روی سکو و تختگاه، – درون گرایی (بویژه در تخت جمشید و شوش) – ارتباط دادن بخشهای مزعی با راههای پنهانی به ساختمان اصلی – ساخت سایبان و آفتابگیر در جاهای ضروری – زیبا سازی پیرامون ساختمان ها، تچرا، هدش، آپادانا با استخر، آبنما و پردیس.

نیارش : روش آسمانه (سقف) تخت چوبی و شیبدار با تیرریزی عمود بر هم و دهانه های بزرگ با تیرچه چوبی سخت بریده و درودگری شده – دیوارهای جدا کننده باخشت. – بهره گیری از آسمانه خمیده و تاق در زیر زمین ها. – سنگ بریده و منظم و پاکتراش و گاه صیقلی از بهترین و مرغوبیترین ساختمایه ها استفاده می شده.

آرایه : – بهره گیری از پایه ستون و سرستون. آرایش سرستون ها با جزئییاتی که برای بارگذاری فرسب (تیرچه های) چوبی کاملاً متناسب و منطقی می باشد. – آرایش درگاهها و سردرها با بهره گیری از زغره ها و تکانه ها. – آرایش فضاهای درونی با کاشی لعاب دار. – آرایش تارمی پلکان های کوتاه و مالرو با نقش برجسته و کنگره های زیبا.
بخش سوم
معماری پیشرفته ترین هنر یونانی است برای مقایسه تنوع در معماری یونانی و ایرانی به سختی از پروفسور امید خاورشناس بزرگ فرانسوی بسنده می کنیم که گفته است : به کسانی که دوستدار هنر هستند توصیه می کنیم اول به یونان بروند بعد به ایران. چون در ایران گوناگونی در ساختمانها حتی در یک دوره تاریخی بخوبی یافت می شود بر عکس آنچه که در یونان به صورت تکرار دیده می شود. در هر حال با وجود جاذبه تمدن یونانی، پارتها دنبال آن نرفته و حتی بدنبال معماری دوره هخامنشی نیز نرفته اند از طرف دیگر برای رسیدن به خود بسندگی و استفاده از ساختمایه ایدری و بوم آورد نمی توانسته اند آن را مانند دوره هخامنشی از راههای دور دست بیاورند و سعی کرده اند همانند ابلامیان از ساختمایه بوم آورد بهره گیری کنند و به همین دلیل به نوآوری بزرگ دست یافتند که همان پوششهای تاقی دردهانه های بزرگ و گنبدها در زمینه چهار گوش می باشد.

آتشکده فیروز آباد یا بارین از دیگر بناهای مهم این دوره است. ایوان مداین یا تاق کسری از بناهای مهم شیوه پارتی است که در ویژگی معماری ایران در ان آشکار است. یکی بهره گیری انتساب طلایی ایرانی در ایوان بزرگ میانی آن است که طرح مستطیلی به اندازه 24 در 40 گز است. ویژگی دوم بهره گیری از ساختمایه معمولی یا خشتی است و نه سنگ تراش.

ویژگیهای معماری پارتی : معماری : – گوناگونی در طرحها و بهره گیری از اندامهای گوناگون. – جفت سازی در نیایشگاهها و کاخ های پذیرایی. – پادجفت سازی در کاخهای مسکونی و خانه ها. – درونگرایی با بهره گیری از میانسرا. – شکوه و عظمت دادن به ساختمانها با بلند ساختن آنها.
نیارش : بهره گیری از آسمانه های خمیده تاقی و گنبدی (تاق آهنگ، تاق و تویزه و نیم گنبد) – بهره گیری از چفدهای مازه دار برای تاها و گنبدها. – پی سازی با نگ لاشه. – گوشه سازی چوبی، سکنج، ترمبه و فیلپوش در زیر گنبدها. – ساختمایه های بوم آورد، سنگ لاشه، خشت و آجر، ملات گیر چارو.
آرایه : گچ بری با خطوط شکسته و خمیده. – بهره گیری از کنگره ها و رکودرها در نمای ساختمان.

بخش چهارم :
دو شیوه پارسی پیش از اسلام و خراسان، رازی، آذری، اصفهان از آن دوران اسلام. نکته دوم اصالت ایرانی این شیوه هاست غربی ها برای شیوه های پس از اسلام نامهایی به کار بردند که هیچ یک اصالت ایرانی ندارد. شیوه خراسانی در سده نخست هجری پدید آمد و تا سده چهارم ادامه یافت، دگرگونی های فرهنگی بیشتر در خراسان رخ می داد.

این سرزمین زادگاه نخستین نمونه های هنر و معماری اسلامی است. با اسلام دگروگونی هایی در ساختمان سازی رخ داد که :
1 ) پس از اسلام با الگو از باور اسلامی ساختمانها مردم وارتر شدند در پارتی (مردم واری و پرهیز از بیهودگی).
2 ) در شیوه پیشین ساختمان سازی کیفیت ویژه ای داشت که ساختمان ها با سنگ پاکتراش و با ریزه کاری بیشتر ساخته می شد ولی در دوره دوم زمان ساسانیان به ساختمانهای بیشتری نیاز داشت ساختمان را با سنگ لاشه می ساختند که کیفیت ساختمان سازی افت کرد.
3 ) از دیدگاه نیارشی معماری شیوه خراسانی با پارتی تفاوتی نکرد در این شیوه چندهای مازه دار کبار می رفت (بیز یا مرغانه ای). بیشتر تاق، آهنگ و با چفدهای مازه دار بود از تاق 4 بخش یا کلنبو بکار گرفته نشده بود.

4 ) ساختمایه ای که به کار می رفته بوم آور بوده برای نمونه دیوار چینه ای مسجد جامع فهرج از گل فهرج وستون ها از خشت می باشد. یکی از نمونه ساختمانهایی که در شیوه خراسانی پدیدار شد و در معماری ایران جایگاه ارجمند داشته مسجد است. معماری مسجدهای نخستین برگرفته از تهرنگ مسجد مدینه بوده پس از مسجد قبا مسجد مدینه نخستین فضای ساخته شده به عنوان مسجد در تاریخ اسلام بود. ویژگیهای معماری شیوه خراسانی : 1 ) سادگی بسیار در طراحی 2 ) پرهیز از بیهودگی 3 ) مردم واری 4 ) بهره گیری از ساختمایه های بوم آورد. از اصیل ترین ساختمان شیوه خراسانی مسجد جامع فهرج که

کهن ترین مسجد ساخته شده در ایران است. که ویژگی نیارشی شیوه پارتی (ساسانی) داراست. مسجد جامع اصفهان گنجینه هنر ایران و یکی از افتخارات معماری واثری که نشانه های سیزده سده تحول در فرهنگ اسلامی ایران را در خود گرد آورده طرح نخستین مسجد به گونه ی بو مسلمی (شبستان ستندار) بوده از این پس 4 ایوانی بودن مسجد یکی از ویژگیهای بنیادی مسجد سازی در ایران شد. در مسجد جامع نایین نخستین بارغدهای مازه دار به تیره دار تبدیل شد. مسجد جامع اردستان در مرکز محله از مهمترن محلات اردستان است شامل بناهای زر است. 1 ) مسجد جامع اردستان 2 ) مدرسه نورالدین 3 ) حمام پایین مسجد جامع 4 ) حسینیه 5 ) آب انبار 6 ) کاروانسرا و بازارچه

1 ) مسجد اولیه دارای حیاط مرکزی با ئسعتی کم و بیش برابر حیاطی فعلی بوده
2 ) شبستانهای ستون دار حیاط را از 4 طرف احاطه کرده
3 ) شبستانهای شمالی و جنوبی دارای 5 دهانه به طرف حیاط و سه چشمه عمق داشته
4 ) دهانه میانه شیستانهای شمالی و جنوبی دارای عرضی بیشتر از سایر دو دهانه است.

5 ) شیستانهای شرقی و غربی دارای 6 دهانه به طرف حیاط و در چشمه عمق است.
6 ) از نقطه نظر ساختمان ستونها، شبستانها دارای تفاوت مشخص که مربوط به دوره های ساختمانی متفاوت مسجد اولیه است.
7 ) وسعت مسجداولیه در جنوب تا محاذات سردر اصلی جنوب غربی ادامه داشته و بدنه شرقی مسجد اولیه را دیوار غربی دالان و رودی شرقی و امتداد ایوان شرقی مسجد فعلی تا برخورد به دیوار شمال می ساخته است.

8 ) در گوشه شمال غربی ساختمان کوچک دارد که نمازخانه بود.
9 ) ساختمان مسجد از آجر و ملات گچی ساخته شده به جز دیوار خارجی که از آجر خشتی قطور بنیادگر دیده است. مسجد جامع نیرنیر به شیوه خراسانی ساخته شده که یک ایوان داشته به این تکی گیری گویند.
ساختمانهای سبک خراسانی : مسجد جامع هرج، تاریخانه دامغان، مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع نیریز ونایسین.
بخش پنجم

شیوه رازی چهارمین شیوه معماری ایران است. که هم ویژگی های خوب شیوه های پیشین را دارست.
در اواخر شیوه خراسانی خراسانی ساختمان هایی ساخته شد که به شیوه رازی تزدیک شده بود مثل گور امیر اسماعیل سامانی، مزار ارسلان جاذب، مناره ایاز. در شیوه رازی ساختمانهایی با کار کردهای گوناگون پدید آمدند مثل آرامگاههای برجی و میل. در شیوه رازی ساخت تاق و گنبد بسیار پیشرفت کرد و چفدهای تیزه دار برای تاق و گنبد بکار رفت گنجدها به روش های گوناگون ساخته می شوند گنبد گسسته رک (مثل گنبد قابوس) و گنبد گسست نار دربرج

خرقان ساخته می شد. مسجد جامع قزوین دو پوسته داشته که پوسته زیرین باقی مانده. گنبدهای دو پوسته پیوسته در مسجد برسیان، جامع اردستان و جامع زواره ساخته شد. نمونه کامل گنبدترکمن با تویزه در این شیوه ساخته شد. نمونه های آن گنبد نظام الملک در مسجد جامع اصفهان، گنبد مسجد

برسیان و گنبد مسجد برسیان وگنبد مسجد جامع اردستان می باشد. مقبره امیر اسماعیل سامانی در بارا که زمان رواج شیوه خراسانی ساخته شد ولی همه ویژگیهای شیوه رازی را داراست. گنبد قابوس یکی از خوش تناسب ترین ساختمان جهان که در گرگان ساخته شده است. بلندای ساختمان 52 گز است. گنبد (پوسته بیرونی) رک است. پوشش زیرین، یستو با خیز زیاد است. مسجد جامع اصفهان درشیوه خراسانی بنیاد نهاده شده بعد در شیوه رازی، طرح شبستان ستوندار به 4 ایوانی تبدیل شد. مسجد جامع گلپایگان همانند گنبد دوازده امام و جامع بروجرد دارای یک گنبد خانه بوده.رباط شف نزدیک سرخس در

شاهراه بغداد داریا دو میانسرای تودرتو است که در 2 زمان ساخته شده. معمار مسجد جامع زواره استا محمود اصفهانی معروف به غازی است و آنرا بروی بنایی کهن تر ساخته است. آسمانه شبستان جنوبی تاق آهنگ تیزه دار است و بلندی زیادی دارد. گوشه سازی گنبدترمبه پتکانه باغ بلندای زیاد است. پوشش درونی گنبد بیز و پوشش شبدری تند است یکی از کهن ترین چفدهای کلیل در این مسجد یافت می شود. مسجد جامع اردستان در شیوه خراسانی ساخته شده و در شیوه رازی به یک ایوانه تبدیل شده گنبد دو پوسته پیوسته است.

چند بنای مهم شیوه رازی درمراغه ساخته شده : گنبد سرخ مراغه (چهار پهلوست و آسمانه آن ریخته است).
برج استوانه ای در مراغه : استوانه از آجر ساده است و در کنار آرامگاه برجی ده پهلو جای دارد.
گنبد کبود مراغه : کهن ترین ارامگاه برجی در مراغه که به نادرست آنرا گور مادر هولاگو می دانند.
بخش ششم :

سرزمن آذربایجان در معماری ایران در ده نخست اهمیت جای دارد. چرا که سه شیوه معماری ایران (پارسی، آذری و اصفهانی) از آغاز سرچشمه گرفته است. شیوه آذری دارای 2 دوره است : دوره نخست از زمان هولاگو پایتخت شدن مراغه و دوره دوم از زمان تیمور و پایتختی سمرقند آغاز می شود. در این شیوه ساختمانهایی با اندازه های بسیار بزرگ ساخته شد همچون گنبد سلطانیه و مسجد علیشاه در تبریز.
گنبدی که با چفد چمانه زده می شود سبویی نام دارد گنبد سلطانیه سبویی است. از گنبدهای دو پوسته پیوسته در برخی ساختمانها بهره گیری شده مثل : آرامگاه سیدرکن الدین یزد و مسجد ایران. با شکوه ترین ساختمان شیوه آذری و شاید کل معماری ایران گنبد سلطانیه است که در کنار آن ارامگاه سلطان محمد خدابنده ساخته شده است. تهرنگ، گنبدخانه، هشت پهلو می باشد گنبد دو پوسته پیوسته آن، 24 گز دهانه دارد و چفد پایه آن پمانه است که گنبد سبوی پدید آورده است. آرامگاه سید رکن الدین نزدیک به مسجد جامع یزد ساخته شده. سید رکن الدین بنیاد کننده بخشی از مسجد جامع بود. و گنبد آن دو پوسته پیوسته است.

گنبد مسجد ضیاییه، مسجد تمیر چخماخ در یزد دو بخشی از ارسن شاه نعمت الله ولی درکرمان از ساختمانهای شیوه آذری هستند. ارسن آستان قدس در برگیرنده این ساختمانها است : حرم مطهر که زیر گنبد طلا جای دارد، صحن عتیق، صحن نو، مسجد گوهر شاد، مدرسه پریزاد : مدرسه بالاسر، مدرسه دودر، گنجینه و کتابخانه، آرامگاه شیخ بهایی، دارالحفاظ، دارالسیاده، مسجد بالاسر، گنبد الله وردی خان، گنبد خاتم خانی، دارالحنیافه، دارالسلام، دارالسرور، مدرسه میرزا جعفر، مدرسه مستشار، سقاخانه طلایی و ; دوره دوم شیوه آذری از زمان تیموریان آغاز گردید ساختمانهای زیادی از این دوره بجای مانده . یکی از بناهای مهممسجد گوهر شاداست که معمار آن استاد قوام الدین شیرازی است. یکی از ویژگیهای ساختمانهای خراسانی بلندای ایوان ها و بویژه سردر آن است. به فاصله میان تیزه چفد ایوان تا بالای سردر آن چکاد می گویند.

مسجد کبوتر تبریز آواز قوی شیوه ی آذری است و در زمان خود به فیروزه اسلام نام آور بوده است. تهرنگ این مسجد که بدون میانسرا می باشد از مسجو شاه ولی تفت برگرفته شده و پس از آن در مسجد شیخ لطف الله بکار رفت از بناهای مهم شیوه آذری : مقبره سلطانیه، مسجد علیشاه تبریز، مسجد امع ورامین، جامع یزد، خانقاء شیخ عبدالصمد نطنز، مسجد گوهر شاد، مدرسه غیاثیه خرگرد، مسجد میرچخماق یزد، مسجد بی بی خاتم سمرقند گورامیر سمرقند، مسجد کبودتبریز.

بخش هفتم :
از بناهای مهم شیوه اصفهانی : مسجد اما اصفهان، مسجد شیخ لطف الله، مدرسه خان شیراز، مجموعه گنجعلی خان، مسجد حکیم، چهلستون، هشت بهشت، مدرسه هار باغ اصفهان، مدرسه امام (سلطانی)، مدرسه آقا بزرگ کاشان.

شیوه اصفهانی آخرین شیوه معماری ایران است معماری بومی آذربایجان پدید آورنده سه شیوه معماری ایران از جمله شیوه اصفهانی است پس خاستگاه این شیوه، شهر اصفهان نبوده ولی در آنجا رشد کرده و بهترین ساختمان ها در این شهر ساخته شده اند. شیوه اصفهانی دربرگیرنده شیوه هایی است که در نوشته های غربی به شیوه صفوی، افشاری، قاجاری و زند – قاجار نامیده شده اند. شهر اصفهان تاریخی از زمان هخامنشیان دارد.

صفویان این شهر را بسیار آباد کردند تا جایی که شاردن جهانگرد فرانسوی آنرا برابر با لندن می داند از زمان صفویان اندامهای شهری مثل چهارباغ، بازار قیصریه و میدان نقش جهان بجای مانده است. خیابان چهارباغ در زنمان صفویان ساخته شد ایتن خیابان برای گرد بوده و کارکرد بازرگانی نداشته است. باغهای مشهور چهار باغ چنین بوده : باغ بازار اصفهان یکی از زیبا ترین بازارهای ایران است که در پشت قیصریه آغاز می شود و دارای دو اشکوب است.
ویژگیهای شیوه اصفهانی :

1 ) ساده شدن طرحها که در بیشتر ساختمان ها، فضاها یا چهار پهلو هستند یا مستطیل.
2 ) در شیوه اذری با بکار گیری یک هندسه قوی، طرحهای پیچیده ای ساخته شدند ولی در شیوه اصهانی، هندسه ساده و شکل ها و خط های شکسته بیشتر بکار رفت.

3 ) در تهرنگ ساختمانها نخیر و نهاز کمتر شد ولی ساخت گوشه های یخ رایج شد.
4 ) پیمون بندی و بهره گیری از اندام ها واندازه های یکسان دنبال شد.
5 ) سادگی طرح در بناها آشکار بود.

یکی از ویژگیهای نیارشی در معماری ایران یان بوده که معماران ما همواره به نشست کلی ساختمان در روند ساخت و اثرآن بر نما سازی توجه داشته اند. در شیوه رازی زبره و نما یا سفت کاری و نازک کاری با هم انجام می شد یعنی کار همچنین می شد و برای اینکه نشست یکسان باشد زبره را نما هشت و گیر یا با هم فت و بت می کنند. در شیوه اصفهانی همه گونه تاقها و گنبدها بکار برده شد. گنبدهای گسسته میان تهی در بیشتر ساختمان ها به زیبایی دیده می شود مثل گنبد مسجد امام اصفهان، گنبد مدرسه چهار باغ، گنبد مدرسه آقا بزرگ کاشان.

در شیوه اصفهانی از همه آسودگی های شیوه پیشین بهره گیری شد. برخی از ساختمان های ارزشمند که از دوره نخست به جا مانده این ها هستند مسجد کبود تبریز در میانه ی دو شیوه آذری و اصفهانی که در شیوه اذری بررسی شد مجد شاه ولی تفت، درب امام اصفهان که هر دو از زمان قره قویونلوها هستند کاخ شاه طهماسب در جعفر آباد قزوین که در برگیرنده چهارده باغ است، ارسن نقش جهان اصفهان، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، عالی قپو، سردرقیصر و بازارها، مدرسه چهار باغ و کاروانسرا، کوشک هشت بهشت وکوشک چهل ستون که همگی در اصفهان هستند و ارسن گنجعلی در کرمان.

مسجد شاه ولی تفت کمی پیش از زمان جهانشاه قره قویونلو ساخته شده و مانند مسجد کبود تبریز در میانه دو شیوه آذری و اصفهانی ساخته شده است گنبد دو پوسته پیوسته است. در زمان پایتختی قزوین چندین کاخ و باغ در قزوین ساخته شد که از آنها عالی قاپور و کاخ یا کوشک چهل ستون بجا مانده، تهرنگ این کوشک مانند بسیاری از کاخ ها پاد جفت شده است. ارسن شهری، مجموعه ای از ساختمانهاست که نیازهای شهری را برآورده می کند. یکی از ارسن های بزرگ، میدان نقش جهان اصفهان است.

مسجدهای زیبای ایران است اما شکوه مسجد جامع را ندارد و معمار آن یکی از بزرگترین معماران ایران استاد علی اکبر اصفهانی است. میدان نقش جهان رون اصفهان دارد یعنی حدوداً رو به جنوب است. اما مسجد رو به جنوب غربی است. گنبد مسجد امام دو پوسته گسسته است آمیانه ان گنبد سویی دارد چن دهانه آن بزرگ بوده ونزدیک به 20 متر است. خود آن گنبد تاری است معمار گنبد، استاد فریدون نایینی است.
مسجد شیخ لطف الله به وسیله معمار بزرگ استاد محمدرضا اصفهانی ساخته شد.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

96/4/22
1:55 صبح

مقاله زمین شیمی و چینه نگاری سکانسی سازند پابده در میدان نفتی من

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله زمین شیمی و چینه نگاری سکانسی سازند پابده در میدان نفتی منصوری، جنوب غرب ایران دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله زمین شیمی و چینه نگاری سکانسی سازند پابده در میدان نفتی منصوری، جنوب غرب ایران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله زمین شیمی و چینه نگاری سکانسی سازند پابده در میدان نفتی منصوری، جنوب غرب ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله زمین شیمی و چینه نگاری سکانسی سازند پابده در میدان نفتی منصوری، جنوب غرب ایران :

مقدمه

ارزیابی پتانسیل هیدروکربوری سنگمنشاء به عنوان یکی از اجزاء مهم سیستم نفتی برای بررسی وجود تجمعات نفتی لازم و ضروری است. متأسفانه بسیاری از عناصر مهم سیستم نفتی مستقل از چهارچوب زمینشناختی مورد بررسی قرار گرفتهانداخیراً. تأکید زیادی به ارزیابی دادههای کمی در چهارچوب چینهنگاری سکانسی شده است(.(Katz & Pratt, 1991 از سال 1970 که چینهنگاری سکانسی آغاز شد، این علم بعنوان نگرش بنیادی برای درک و پیش بینی پراکنش و توزیع پیکرههای رسوبی توسعه یافت Catuneanu et al., .(2010) ایجاد مدل چینهنگاری سکانسی- ژئوشیمی میتواند به زمینشناسان در درک بهتر توزیع (پراکنش) خصوصیات ژئوشیمیایی سنگهای منشاء در سیستم تراکتهای مختلف کمک کند. همچنین میتواند برای یافتن سنگهای منشاء پنهان شده، خصوصاً در لایههای بسیار عمیق برای زمین شناسان مفید و ارزیابی پتانسیل منطقه را ارتقاء ببخشد. از مفاد مـهم مطالعـه ژئوشـیمی-چینهنگاری سکانسی، توجه به این نکته است که خصوصیات ژئوشیمی سنگ-های منشاء در ارتباط با تغییر سطح نسبی دریاست (Meijun et al., 2003) چندین نویسنده ارتباط بین مادهآلی و تغییرات سطحدریا را مطرح کردهاند. Pasley و همکارانش (1991)، در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که

رسوبات نهشته شده در چرخههای پیشروی، کلکربنآلی (Total Organic Carbon, TOC) بالاتری داشته و مقدار هیدروژن مادهآلی نیز در این رسـوبات در مقایسه با رسوبات چرخههای پسروی بیشتر است. Creaney و Passey نیز در سال 1993 تغییرات نتایج مقدار کلکربنآلی حاصل از روش LogR را در چهارچوب چینهنگاری سکانسی بررسی نمودند. از نتایج کار آنها میتوان به وجود ارتباط مستقیم بین بالارفتن سطح نسبی آب دریا و افزایش مقادیر LogR و کلکربنآلی اشاره نمود. با مطالعه دادههای ژئوشیمی میتوان محیط رسوبی را مشخص نمود. به طورکلی هدف از این مطالعه، ارزیابی پتانسیل هیدروکربوری سازند پابده میدان منصوری به عنوان سنگمنشاء احتمالی در چهارچوب چینهنگاری سکانسی است که در آن به پراکنش زونهای دارای پتانسیل هیدروکربوری مختلف سازند پابده، تغییرات نسبی سطح آب درسرتاسر میدان منصوری پرداخته شده است. میدان منصوری در 45 کیلومتری جنوب اهواز در ناحیه دزفول شمالی قرار دارد (شکل .(1 این میدان در افق آسماری دارای طول حدود 42 کیلومتر و به طور متوسط عرض 4/5 کیلومتر بوده و هیچ آثاری از گسلخوردگی بر روی نقشه UGC وجود ندارد (سراج،.(1384

27

مجله زمین شناسی کاربردی پیشرفته

روشکار

انجام این مطالعه، ملزم به تهیه مدل چینهنگاری سکانسی سازند پابده و ارزیابی خصوصیات ژئوشیمیاییآلی سازند پابده است. در این مطالعه مدل چینهنگاری سکانسی سازند پابده در چاههای شماره 31، 27، 21، 16، 14، 25، 6، 15و 20 میدان منصوری با استفاده از لاگ GR ( Gamma Ray, GR) و نرم افزار Cyclolog 3.2 انجام شده است. با استفاده از این نرم افزار اطلاعات لاگ GR مربوط به سازند پابده به منحنی تغییر طیفی Prediction Error (Integrated Filter Analysis, INPEFA) تبدیل شدند. بر اساس روند تغییرات این منحنی در چاههای مورد مطالعه، براساس مرزهای زمانی مشخص شدند. مرزهای زمانی مشترک در چاهها، توالی رسوبی مورد مطالعه را میتوان از قاعده به طرف بالا به دستههای رسوبی تقسیم میکنند. رسوبات در این دستهها همزمان هستند. جهت ارزیابی پتانسیل هیدروکربوری سازند پابده از دستگاه راکایول استفاده شده است. دستگاه راکایول یکی از مهمترین ابزار مورد استفاده در مطالعات ژئوشیمیایی میباشد که در مقیاسی بسیار وسیع برای اکتشاف نفت و گاز در حوضههای رسوبی سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است .(Behar et al., 2001) در این مطالعه تعداد 37 نمونه خرده-حفاری از چاههای شماره 6، 20 و 21 میدان منصوری انتخاب شد. پس از رفع آلودگی و هموژنیزه کردن نمونهها، 50 – 70 میلیگرم از هر نمونه توسط دستگاه پیرولیز راکایول6 آنالیز شدند. نتایج آنالیز نمونهها در جدول شماره 1 آورده شده است.

بحث

مدل چینهنگاری سکانسی سازند پابده در این مطالعه با استفاده از نرمافزار Cyclolog 3.2 تهیه شده است. پیکهای مثبت و منفی یکسان به عنوان مرزهای همزمان nb و pb در نگاره مرکب هر چاه (Composite Well Chart) مشخص شدهاند. همچنین ستون سنگشناسی هر چاه به هر نگاره اضافه شد. پس از ایجاد نگاره مرکب، برای برقراری انطباق سکانسی بین واحدهای چینهای همزمان (Correlation Panel)، مرزهای زمانی nb) و (pb بهم وصل شدند (شکل .(2 موقعیت چاهها از سمت شمالغرب به سمت جنوبشرق میدان منصوری مرتب شده و بر اساس عمق یکسان نسبت به یکدیگر منظم شدند. سازند پابده حاوی میکروفسیلهای پلاژیک بوده و میتوان آن را با توجه به رخسارههای معرفی شده به محیط رسوبی عمیق دریا نسبت داد .(Wynd, 1965; Stoneley, 1990) در توالیهای رسوبی مربوط به بخشهای عمیق حوضه و در محیطهای کربناته، به دلیل فقدان تغیـیرات شـدید رخسارهای (همانند روندهای درشت و ریزشوندگی ناشی از تغییرات سطح نسبی آب دریا) در رسوبات، برای تعیین تغییرات سطح تراز آب و ماهیت و الگوی انباشت رسوبات، میتوان از آنالیزهای ژئوشیمیایی، محتوای فسیلی و غیره بهره برد (امینی، .(1388 به منظور تکمیل چینهنگاری سکانسی سازند پابده و تعیین تغییرات نسبی سطح آب از دادههای ژئوشیمیایی حاصل از آنالیز راکایول استفاده شد. نمودار S1-TOC (Hunt, 1996) نشان داد که تمام نمونهها دارای موادآلی برجا و عاری از آلودگی هستند (شکل .(3 در این مطالعه برای معرفی سکانسهای سازند پابده نگرش T-R Sequence با توجه به هدف این مطالعه و بدلیل قابلیت نرمافزار مورد استفاده در نظـر گرفته شد. این نگرش توسط Embry and Johnnessen (1992) تعریف شده و Embry

در سال 2002 آن را بازنگری کرده است. یک سکانس T-R شامل؛ سیستم تراکت پیشرونده و توالی رسوبی عمیق شونده به سمت بالا است که توسط نهشتههای سیستم تراکت پسرونده پوشانده میشود (Embry and .Johannessen, 1992; Embry, 2002) برای تشخیص سیستم تراکت-

×پاییز 91، شماره 5

های رسوبی معمولاً از شواهد رسوب شناسی و محیط رسوبی بهره گرفته می-شود اما با توجه به تأثیر تغییرات سطح آب دریا بر خصوصیات ژئوشیمی، در این مطالعه سعی شد تا از طریق بررسی تغییرات دادههای ژئوشیمیآلی، سیستم تراکتهای سازند پابده مشخص و چینهنگاری سکانسی سازند پابده تکمیل شود. پیشروی و پسروی نسبی آب در زمان تهنشست نمونههای سازند پابده در نمودار HI-TOC نشان داده شده است. .(Pasley et al., 1991) در این نمودار نیز نمونههایی که در شرایط پیشروی سطح آب تهنـشین شدهاند، مقدار TOC و HI بالاتری را نشان میدهند(شکل .(4 همانطور که در (شکل (5 مشخص است، در تمام نگرشها و طبقهبندیهای مختلف سیستم تراکت پیشرونده TST یکسان است، بنابرین میتوان گفت نمونههایی که در نمودار Pasley در قسمت Shelf margin system tract هستند، جزء سیستم تراکت پسرونده نگرش T-R Sequence میباشند. نتایج ارزیابی تغییرات سطح آب براساس (شکل (4، در (جدول (2 نشان داده شده است. مقادیر TOC و نتایج ارزیابی نمونه های سازند پابده در (شکل (6 آورده شدهاست، همچنین سن رسوبات با استفاده از انطباق لاگ GR این چاه با GR پالئولاگ چاه شماره 57 میدان منصوری که برمبنای مطالعات دیرینهشناسی تعیین شده است مشخص شدهاند. بر اساس این مطالعه، از سرسازند گورپی تا سرسازند پابده سه سیستم تراکت نهشتی میتوان مشخص نمود؛ سیستم تراکـت پسـرونده در زمـان پـالئوسن پـسین تـا ائـوسن میـانی (Regressive system tract) (بخش (A، سیستم تراکت پیشرونده (Transgressive system tract) با سن ائوسن پسین (بخش(B و درنهایت سیستم تراکت پسرونده (Regressive system tract) با سن الیگوسن (بخش(C را میتوان مشخص نمود. در سیستم تراکت پیشرونده سازند پابده (بخش (B مقدار TOC افزایش یافته و شیلقهوهای رسوب کرده است. در (شکل (7 تغییرات HI نسبت به OI در سه بخش نشان داده شده است. در بخش میانی، افزایش مقادیر HI و کاهش مقادیر OI نسبت به دو سیستم تراکت پسرونده (بخشهای A و (B نیز مؤید بالا رفتن نسبی سطح آب نسبت به بخشهای دیگر است. از آنجا که تغییرات نسبی سطح آب در رسوبات هم-زمان یکنواخت است، بنابرین میتوان با استفاده از مرزهای زمانی، نتایج ارزیابی تغییرات نسبی سطح آب در زمان تهنشست نمونههای مورد مطالعه چاه شماره 6 را به کل واحدهای رسوبی همزمان در سایر چاههای مورد مطالعه تعمیم داد (شکل .(8با توجه به (جدول (2، نمونههای چاههای شماره 20 و 21 صحت زونبندی را تأیید میکنند. علاوه بر آن، در تمام چاهها، در زمان بالاآمدن سطح آب دریا شیلقهوهای رسوب کرده است که این خود میتواند دلیلی محکم برای اثبات این زون بندی باشد.

شکل .1 موقعیت میدان نفتی منصوری در جنوب غرب

28

مجله زمین شناسی کاربردی پیشرفته
×پاییز 91، شماره 5

جدول .1 نتایج آنالیز راکایول نمونههای مورد مطالعه

TOC (wt.%) OI HI S2 S1 Depth (m) نام سازند- شماره چاه
(mg CO2/ g TOC) (mg HC/ g TOC) (mg HC/ g Rock) (mg HC/ g Rock)

0/85 167 121 1/03 0/81 2660 ×
0/95 167 120 1/14 0/78 2670 ×
0/8 166 126 1/01 0/72 2680 ×
0/8 179 120 0/96 0/75 2690 ×
3/57 64 367 13/11 1/83 2710 ×
3/08 67 468 14/42 1/88 2720 ×
3/06 73 489 14/95 1/94 2730 ×
4/85 50 480 23/28 2/09 2740 ×
5/21 50 476 24/81 2/61 2748 ×
3/03 72 517 15/65 1/81 2760 ×
3/63 61 437 15/85× 1/93 2770 ×
3/48 63 429 14/92 1/86 2780 ×
2/12 90 335 7/11 1/27 2788 ×
1/24 135 222 2/75 0/76 2798 ×پابده- 6
1/12 155 150 1/68 0/68 2810 ×
0/98 159 143 1/4 0/56 2818 ×
0/94 204 177 1/66 0/57 2830 ×
1 201 189 1/89 0/73 2840× ×
0/82 179 176 1/44 0/53 2850 ×
0/8 158 228 1/82 1/42 2860 ×
0/83× 153 184× 1/53× 1/65× 2872 ×
1/29× 129 211× 2/72× 2/04× 2882 ×
0/84× 267 158× 1/33× 1/63× 2890 ×
0/99× 257 199× 1/97× 1/63× 2900 ×
1/12× 169 213× 2/39× 1/42× 2908 ×
1/47× 240 177× 2/6× 2/61× 2912 ×
2/1× 155 181× 3/81× 2/96× 2916 ×
1/74× 209 173× 3/01× 2/92× 2920 ×
3/17× 65 361× 11/43× 2/33× 2680× ×
1/33× 214 219× 2/91× 1/82× 2750× ×
0/54× 228 130× 0/7× 1× 2820× ×پابده- 20
0/65× 145 145× 0/94× 0/6× 2869× ×
1/24× 132 132× 1/64× 1/35× 2890× ×
1/56× 185 103× 1/6× 0/84× 2642× ×
1/86× 151 135× 2/52× 1/43× 2676× ×
3/48× 75 348× 12/12× 1/67× 2702× ×پابده- 21
3/92× 66 412× 16/16× 1/76× 2737× ×

29

مجله زمین شناسی کاربردی پیشرفته ×پاییز 91، شماره 5

شکل .2 تطابق چینهنگاری سازند پابده

30

مجله زمین شناسی کاربردی پیشرفته
×پاییز 91، شماره 5

شکل .3 نمودار S1-TOC هیدروکربورهای مهاجرت یافته را از هیدروکربورهای درجا تفکیک میکند (Hunt, 1996)

شکل.5 نگرشهای مختلف درمطالعه سکانسهای رسوبی (اقتباس از (Catuninue, 2006

شکل .4 نمودار HI-TOC (Pasley et al., 1991)، تغییرات سطح آب را نشان میدهد.

 

اشتراک‌گذاری:

 

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

96/4/22
1:54 صبح

پروژه مر کز خرید

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه فقط به صورت فایل (با پسوند) rar ارائه میگردد

پایان نامه مرکز خرید(مجتمع تجاری توریستی تفریحی)شامل نقشه به صورت کامل پلان ها-نما-مقطع-رندر نهایی-چکیده
وجود فضاهای گوناگون در بازارهای سنتی را شاید بتوان یکی از دلایل غنای بازارها به شمار آورد.
آن چه مراکز خرید .پاساژها و دیگر اماکن تجاری جدید را از بازارها متمایز می کند نبود فضاها و مکان
های غیر تجاری در این مراکز است. مطالعات جامعه شناسی بسیاری در کشورهای توسعه یافته در
خصوص رفتار مراجعه کنندگان به مراکز خرید و پاساژهای صورت گرفته است . نتیجه این مطالعات
بیانگر این موضوع است که بسیاری از مراجعه کنندگان اساسا برای خرید کردن به این گونه مراکز مراجعه
نمی کنند و انگیزه ها و اهداف متفاوتی برای استفاده از چنین فضاهایی برای مراجعه کنندگان وجود دارد
. مسئله قابل توجه دیگر این است که امروزه با افزایش ساخت و سازهای بلند مرتبه. سیمای شهر کنونی
به صورت همجواری بناهای بلند و بدون روح که بعضها توسط مسیری خشک و آسفالته به نام خیابان به
هم وصل میشوند در آمده است. این در حالی است که با توجه به فشارهای روانی و روزمره نیاز به
فضاهایی برای برقراری ارتباط میان انسان و طبیعت .انسان و انسان .گذارندن اوقات فراغت و تجربه ی
فضاهای تفریحی بیشتر احساس میشود . چنین فضاها در مراکز تجاری سنتی معمولا مشهود بوده است
ولی در حال حاضر مفهوم ان بسیار کم رنگ شده است .از سویی دیگر در دنیای مدرن امروز با مطرح
شدن تامین نیازهای آدمی در حداقل زمان . نیاز به فضاهای چند عملکردی با هدف رفع توامان نیازهای
مادی و معنوی شهروندان کاملا محسوس است. لذا در ارائه ی این پروژه سعی شده با توجه به مطالب
ذکر شده به طراحی یک مجتمع تجاری تفریحی توریستی پرداخته شود. – -
در این مجتمع علی رغم بر طرف کردن نیازهای تجاری مشتریان سعی شده با تخصیص فضاهای
تفریحی. در نظر گرفتن چندین فضای مخصوص نشستن و هم چنین استفاده از کاربری های غیر تجاری
مانند کافی شاپ ها.رستوران .فست فود و...در درجاهای مختلف مجموعه؛به پویایی مجتمع افزوده و این
مجتمع را هر چه بیشتر به یک فضای عمومی شهری نزدیک کند.

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

96/4/22
1:53 صبح

بررسی ایمنی و بهداشت کارمندان

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

بررسی ایمنی و بهداشت کارمندان دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی ایمنی و بهداشت کارمندان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی ایمنی و بهداشت کارمندان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی ایمنی و بهداشت کارمندان :

بررسی ایمنی و بهداشت کارمندان

 

برنامه حفاظت داوطلبانه Voiuntary Protection Program

اداره ایمنی و بهداشت حرفه ایOSHA رهنمودهایی در مورد vpp ارائه نمود که شامل مدیریت مؤثر در ایمنی کارکنان و حفاظت بهداشتی است که از عوامل تعیین کننده و سرنوشت ساز در کاهش گستردگی و شدت صدمات و بیماریهای ناشی از کار می باشد.مدیریت کار آمد به تمام مشکلات و خطرات ناشی از کار، شامل خطرات بالقوه ناشی از تغییر شرایعاد عملیات محل کار می پردازد. مدیریت خطراتی که توسط استاندارهای دولتی تعیین شده اند را در همه حال مورد بحث قرار می دهد.

در طول سالیان OSHA و نیروی اجرائی دولت و هیئت مشاور به مواردی برخورد کردند که برنامه ایمنی بهداشت به طور صحیح مدیریت شده و نیز مکانهایی که میزان صدمات به طور فوق العاده ای کم بوده است. ویژگیهای معمول و رایج در این مکانها استفاده از سازماندهی و روشهای سیستماتیک جهت واگذاری مسئولیتهای مناسب به تمام مدیران، سرپرستان و کارگران جهت بازرسی منظم کنترل خطرات بالقوه موجود و همچنین هدایت و آموزش تمامی ارزیابی OSHA از یک مکان برای vpp شامل:

گفتگو با مقامات و کارکنان شرکت، بررسی مدارک و مستندات ایمنی، بازبینی همه مراحل کارخانه، مصابحه طیف وسیعی از کارگران کارخانه و کارگران قراردادی است.

تمی ارزیابی در جستجوی شرایط مطلوب، کارگرانی که می دانند چگونه از خودشان محافظت کنند و در ارتباط با مدیریت از نظر مسائل ایمنی باشند و تیم مدیریتی که کاملاً درگیر کنترل و پیشگیری از خطرات هستند، می باشند

1- برنامه مدیریت ایمنی:

خطوط راهنمای کلی شامل توجه و تشویق کارکنان در جهت مبادرت و پایه گذاری برنامه ای است که به صورت سیستماتیک خط مشی و روشهای عملیات تمرینی متناسب جهت حفاظت کارکنان از خطرات بهداشتی و ایمنی را فراهم می کند یک برنامه مؤثر شامل پیش بینی تشخیص سیستماتیک، ارزیابی پیشگیری یا کنترل خطرات عمومی مکان کار، خطرات ویژه شغلی و خطرات بالقوه که احتمالاً از شرایط قابل پیش بینی ناشی می شود، می باشد. اگر نه خطرات با خطرت بالقوه از نظر پنهانی شده و یا روشهای کنترلی پیشگیرانه با شکست مواجه خواهد شد و احتمال صدمه یا بیماری به طور چشمگیری افزایش می یابد و OSHA تصدیق می کند اگر چه طبق مقررات عمل کردن، هدف مهمی است، برنامه مؤثر با نگاهی فراتر، به نیازهای قانونی همه خطرات می پردازد. همینطور در صدد تلاش جهت جلوگیری از صدمات و بیماریها خواهد بود. اگر چه استانداردها راهنمای مهمی جهت تشخیص خطرات فراهم می کنند ولی آنها در همه حال کافی نیستند. موفقترین برنامه ها دارای نگرشی فراتر از استاندارد های دولتی و الزامات قانونی هستند. آنها منابع اطلاعاتی دیگری را در مورد خطرات دنبال می نمایند و همینطور از تواناییهای تحلیل گرایانه خویش برای جستجو و یافتن خطراتی که توسط استانداردها تحت پوشش قرار نگرفته اند، استفاده می کنند. انگیزه آنها جلوگیری از صدمات و بیماریها و هزینه های اقتصادی و انسانی وابسته می باشد چه با قانون مطابقت داشته باشد و یا خیر.

OSHA تذکر می دهد که آنچه در برنامه مدون گفته می شود اهمیت کمتری در مقایسه با آنچه که در عمل با آن مواجه می شویم، دارد

یک برنامه مدون اصلاح شده به طور منظم خط مشی را توضیح می دهد و یا شفاف می کند و هرگاه مشکلی ما بین تقدم ایمنی و تولید به وجود آید، به عنوان نقطه وارسی

(checkpoint) عمل کرده و اجرای منصفانه و مناسب قوانین ایمنی کار را ضمانت می کند.

برنامه مدون OSHA شامل: خطرات خاص محل کار : کنترل های اجرایی و مهندسی و نیازمندیهای ppE ( لوازم حفاظت فنی Personal Protective eqwpment ) می باشد.

2- اهداف و خط مشی ایمنی

الف- راهنمایی خط مشی OSHA

مدیریت باید به وضوح خط مشی محل کار را جهت بهبود مباحث ایمنی و بهداشت کار و شرایط کار معین کند. تا آنجا که همه کارکنان بطور مسئولانه در جایگاه و محل خود قرار گرفته و درکی از اولویت جایگاه حفاظت، ایمنی و بهداشت در ارتباط با دیگر ارزشهای سازمانی داشته باشند. بیان خط مشی، پایه و اساس مدیریت ایمنی و بهداشت می باشد. اگر این موضوع به وسیله کلیه اعضاء سازمان فرا گرفته شود می تواند معیاری برای سنجش شایستگی و کفایت فعالیت های حفاظتی باشد..

 

 

- کارگران قراردادی:

OSHA ملزم می نماید که روشهای مدون کنترل شرایط ایمنی و بهداشت برای کلیه کارگران قراردادی با کارکنان محل کار یکپارچه شود. الزامی نیست که پیمانکاران به همان صورت کارکنان رسمی تحت پوشش قرار گیرند. اما آنها باید علاقه و سنجیده انتخاب شوند و اطلاعات کافی در خصوص قوانین محل کار و خطراتی که می تواند آنها یا کارکنان رسمی را تحت تأثیر قرار دهد، داشته باشند.

اگر پیمانکاران در انجام کارها دچار قصور و تخلف شوند مفاد و شروط قرارداد باید اصلاح و کنترل خطرات در محل کار را ملزم نمایند. مفاد قرارداد همچنین باید به تفصیل مجازات شامل اخراج را برای اشخاص با پیمانکارانی که سرپیچی و خطای مکرر دارند، شرح دهد.

7- بازنگری برنامه:

OSHA بازنگری قاطع اعمال برنامه، حداقل بطور سالیاتنه جهت ارزیابی موفقیتهایش در اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را الزامی می نماید. بطوریکه نقص و نارسایی را بتوان شناسایی کرد.

یک برنامه ممیزی فراگیر بطور دوره ای جهت ارزیابی مجموعه ای از روندها، روشها و تواناییهای مدیریت ایمنی و بهداشت ضروری است. برای اطمینان از اینکه آنها برای حفاظت برعلیه خطرات بالقوه در محیط کار خاص کافی و مناسب هستند.

ممیزی تعیین می کند که آیا اهداف بلند مدت برای هدایت سازمان با اهداف کوتاه مدت موثر حفاظت مطابقت دارد. زمانی که اجرا، عملکرد یا اهدافشان را نا مناسب و ناکافی بدانند، تجدید نظرهاصورت می پذیرد. بدون چنین بازنگری فراگیر: برنامه های دارای نقص و ارتباط آنها با یکدیگر را نمی توان درک و تصحیح نمود.

8- تجزیه و تحلیل خطرات محل کار

تجزیه و تحلیل مکان کار شامل انواع بازرسی های محل کار نه تنها برای تشخیص خطرات موجود می باشد بلکه شرایط و اعمالی که تغییراتی در آنها ممکن است بوجود آورنده خطرات باشند را در بر می گیرد. در یک کار فعال، بازرسی حین کار و تجزیه و تحلیل فرآیندهای کار و شرایط کار الزامی است. زیرا تعدادی از خطرات تشخیصشان مشکل است تشخیص خطراتی که می تواند از تغییرات در شرایط و اعمال کار ناشی شود. خصوصاً با مشاهده و استدلال الزامی است.

تجزیه و تحلیل تسهیلات جدید، فرآیندها، مواد و تجهیزات در ضمن طراحی و استفاده اولیه شان کنترل خطرات جدید محسوب می شود.

تجزیه و تحلیل خطرات شغل ابزار مهمی برای تجزیه و تحلیل عمیق تر جهت شناسایی خطرات بالقوه ای که شناخت قبلی از آن موجود نیست می باشد و نیز اقدامات حفاظتی را تعیین می نماید.

OSHA انتظار دارد که کلیه خطرات ایمنی و بهداشتی بر اساس بازرسی کامل بهداشت صنعتی یا بازنگری خطرات فرآیند شناسایی شوند. بررسی های بهداشت صنعتی باید توسط متخصص بهداشت صنعتی صورت گیرد. برناممه نمونه برداری باید توسط افراد آموزش دیده انجام شود و مطابق استانداردهای بین المللی باشد.

 

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

96/4/22
1:52 صبح

بررسی بازار مسکن و خلاء های قیمتی در آن

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد

بررسی بازار مسکن و خلاء های قیمتی در آن دارای 116 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پی دی اف بررسی بازار مسکن و خلاء های قیمتی در آن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

“A Survey on Bubble Prices of House Market in Kurdistan
province”

116
Abstract
The Price of housing has an important role in household and the government
decision making. This is more visible, especially in recent years that housing
prices have been increasing trend. The increasing prices, if which rooted in basic
economic conditions or if only due to bubbles, can lead to different decisions and
policies. This survey studies the price bubble in the housing market of provinces,
such Kurdistan, Kermanshah and Ilam and beside this point of view, also purposed
to study the relationship of housing price with GDP, stock quotes, prices of gold,
paid bank facilities and housing inflation rate. For evaluating the bubble price in
the housing market, housing-demand function method has been used. Housing
demand function is considered as a function of economic variables and dibasic
factors (which are not visible) and which dibasic factors as the whole appear in
error and is used as an index for the housing price bubble size. For estimating
template, the Tablvyy-data during of 1376 -86 is used in these three provinces;
Kurdistan, Kermanshah and Ilam.The results of the estimation error sentences of
housing demand function, implies that the existence of a price bubble is in parallel
with increasing growth rate for mild in these three provinces during 1376-86. The
results of pattern related to housing price with economic variables indicate that
housing prices in the 5 percent significance-level has a positive relationship with
payment facilities Housing Bank and inflation, and with gold prices has a negative
relationship. The results also obtained from the estimation of the model, show that
housing price in the significant-level of 5 percent with GDP and stock prices
doesn’t have any significant relationship.
Keywords: bubble price, housing price, housing-demand, Tablvyy data

منابع لاتین
1.Asako, Kazumi, Kanou Satoru and Sano Naofumi, (1990), Stock
price and bubbles (in Japanese: Kuuka to bubble), in Nihon no and
Kabuki Chica (eds.) Japanese Stock and Land Prices.
2.Broekstra G., Sornette D., Zhou Wei-Xing, 2005, “Bubble, critical
zone and crash of Royal Ahold”, Physica A. 346, 529-560
3.Baltagi, B. H., 1995,“Econometric Analysis of Panel Data”, John
Wiley & Sons Inc., New York, USA
4.Black, A. and P. Fraser, 2006. House prices, Fundamentals and
Bubbles. Journal of Business Finance & Accounting.
5.Black, A., Fraser, P. and M. Hoesli, 2005. House prices,
Fundamentals and Inflation Jack Johnston & Jhon Dinardo ,
Econometric Metode , Fourth Edition , New york , the Mc Graw-Hill
companies , Inc , 1995.
6.Blanchard, O.J. and M.W. Watson, 1982. Bubbles, rational
expectations and financial markets. In: Wachtel, P(Ed.), Crises in the
Economic and Financial structure. Lexington BookS, Lexington, MA
7.Campbell, I.Y., & Shiller, R. J. (1988), “Stock prices, earnings and
expected dividends”, Journal of Finance, 43(3), 661-676.
8.Campbell, I.Y., & Shiller, R. J. (1987), “Cointegration and tests of
present value models” Journal of Political Economy, 5, 1062,-1088.
9.Craine, R., (1993) “Rational bubbles: A test”, Journal of Economic
Dynamics and Control 17, 829-846.
10.Charles Kindleberger, 1987. Bubbles, The New Palgrave: A
Dictionary of Economics, John.
11. Diba, Behzad and Herschel Grossman, (1987), “On the Inception
of Rational Bubbles, “Quarterly Joumal of Economics, 87, (august)
pp.697-700.
12 Diba, Behzad and Herschel Grossman, (1988a).”The Theory of
Rational Bubbles in Stock Prices, “The Economic Journal, 98.
(September), pp-746-54.
13. Diba, B.T., Grossman, H.I., (1988), “Explosive rational bubbles in
stock prices?” American Economic Review 78, 520-530.
14. Doornik, J.A., Ooms, M., 2001, A.12. Package 1.01 for
Estimating, Forecasting and Simulating Arfime Models: Arfima
Package 1.01 for Ox. Mimeo.
15. Drill J., Sola M., 1998, “Intrinsic bubbles and regime-switching”,
Journal of Monetary Economics 42, 357-373.
16. Evans, George, (1991), “Pitfalls in Testing for Explosive Bubbles
in Assef Prices, “American Economic Review, 31, (September),
pp.922-30.
17. Hsiao, C., 1986,“ Analysis of Panel Data”, New York, Cambridge
University Press
18. Kirman Alan, Teyssie Gilles, 2005, “Testing for bubbles and
Chang-points”, Journal of Economic Dynamics & Control 29, 765-
799.
19.Levin, E. J., and R. E. Wright, 1997. The impact of speculation on
house prices In the United Kingdom, Economic Modelling 14, 567-
585.
20. Roche, Muorice J., 2000. The rise in house prices in Dublin:
bubble, fad or just Fundamentals, Economic Modelling
21. Smith, M.H. and G. Smith, 2007, Bubble, bubble, where’s the
housing bubble?
22. Stiglitz, J.E. and S.J. Grossman, 1980, On the impossibility of
informationally efficient markets, American economic Rewiew, Jun 70
(3):393-407.
23. Shiller, R.J. and K.E. Case, 2003. Is there a bubble in the housing
market? Brookings Papers on Economic Activity 2 299–362.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >