سفارش تبلیغ
صبا ویژن

97/3/12
11:41 عصر

حضرت سلیمان (ع) از دیدگاه قرآن و احادیث

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

حضرت سلیمان (ع) از دیدگاه قرآن و احادیث دارای 195 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد حضرت سلیمان (ع) از دیدگاه قرآن و احادیث کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

چکیده
حضرت سلیمان علیه السلام یکی از انبیای مقرب درگاه الهی میباشد. آن حضرت مانند پدر بزرگوارشان حضرت داود علیه السلام دارای خصوصیات اخلاقی بودند که توانستند بدان وسیله به درجات رفیع قرب الهی نائل آیند. نعم العبد بودن، اوابیت، خلق نیکو، شکر‌گذاری برای نعمات الهی و کفران نعمت ننمودن و ...، از خصائصی است که به ایشان سیر صعودی داد. اما از نظر عهدین، آن خلق عظیم که ما به او نسبت می دهیم کاملاً بی اساس و بیهوده است. عهدین، نسبت های ناروا و بی جایی به ایشان میدهد که البته در کتب اسلامی با ادله قوی، این تهمت ها از دامان پاک آن حضرت و پدر و مادر بزرگوارش، پاک میشود. در قرآن که کتاب الهی، مسلمانان است، آیات فراوانی در مورد حضرت سلیمان، آورده شده و تفاسیر بسیاری بر آن نوشته شده است. این آیات نشان دهنده آن است که حضرتش، قدرت های فراوانی در اختیار داشتند اما این قدرت ها، ایشان را از مسیر تمامی پیامبران الهی، جدا نکرد، بلکه به کمک آنها توانست همگان (از جمله ملکه سبا) را به سوی حق راهنمایی کند. در مورد آیات قرآن، بهانه جویان، شبهاتی آفریده اند که البته عالمان اسلامی به تمامی آنها جواب محکم داده اند. در مورد حضرت سلیمان علیه السلام روایات فراوانی نیز آورده شده است که یقین ما را درباره سرشت پاک آن حضرت دو چندان می نماید.


فهرست مطالب

مقدمه 1
فصل اول: کلیات و پیشینه، تعریف و تبیین موضوع 3
ضرورت و اهداف تحقیق 5
پیشینه موضوع 6
فرضیه ها یا سوالات اصلی و فرعی 8
روش تحقیق 9
زمان بندی مراحل انجام تحقیق 9
عناوین کلی و جزئی 10
فصل دوم: حضرت داود و حضرت سلیمان علیهما السلام 11
آغاز کار سلیمان 13
نعتمهایی که خداوند به سلیمان داد 14
پدر بزرگوار او« حضرت داود علیه السلام» 15
فصل سوم : صفات خلقی و خلقی حضرت سلیمان 19
الف: صفات خَلقی او 19
ب: صفات خُلقی او؛ از نگاه قرآن 20
1- نعم العبد بودن 20
2- اواب بودن 22
3. علم و حکمت سلیمان 24
4. ادب سلیمان (علیه السلام) 27
فصل چهارم: سلیمان در عهدین و نقد آن 30
نسل داود و سلیمان 30
نسل سلیمان پادشاه 31
ادب سلیمان (درخواست سلیمان از خدا؛) 31
دعای سلیمان برای کسب حکمت 33
سلیمان خانه خدا را میسازد. Error! Bookmark not defined.
دیدار ملکه سبا با سلیمان 37
مرگ سلیمان 38
ندای حکمت 39
چند غزل از غزلهای سلیمان (علیه السلام) 40
نقد عهدین 40
بتکده های سلیمان ویران میشود 43
رد اتهامات 44
بخش دوم:
حضرت سلیمان علیه السلام در قرآن و پاسخ به بعضی از شبهات پیرامون آن
فصل اول: ملک و حکومت و کارگزاران حضرت سلیمان علیه السلام 45
فصل دوم: علم و حکمت حضرت سلیمان «علیه السلام» 69
اوابیت حضرت سلیمان (علیه السلام) 73
سلسله اوابین 75
فصل سوم : هدهد و دعوت از ملکه سبا و اسلام آوردن او 79
درس نظارت به زمامداران 80
درس آزادگی 83
نظام مشورتی 96
نپذیرفتن هدیه 102
سرانجام کار ملکه سبا 114
فصل چهارم : وراثت سلیمان و آشنایی با منطق حیوانات 115
وراثت سلیمان 120
سمبل قدرت 121
آشنایی با منطق حیوانات 127
فصل پنجم : امتحان از حضرت سلیمان (امتحان سلیمان و طلب مشیت الهی) 132
پناه بردن به خدا از آزمایش 137
فصل ششم: حضرت سلیمان علیه السلام و لقا پروردگار 139
فصل هفتم: شبهات و پاسخ به آنها 142
بخش سوم:حضرت سلیمان علیه السلام در روایات
فصل اول : حضرت سلیمان علیه السلام و صفات اخلاقی 150
روایات در مورد سوره ص32 153
روایات در مورد سوره سبا آیه 12 154
سفره مهمانی و سفره شخصی حضرت سلیمان (ع) 157
چهار صفت از صفات اخلاقی 157
اعتکاف حضرت سلیمان 158
روزه حضرت سلیمان 158
قضاوت در مورد باد 159
بهشت 160
سلیمان(ع) و خانه کعبه 160
عشق حقیقی و پند پذیری ایشان از پیرامون خود 160
سلیمان و آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم 163
فصل دوم : حضرت سلیمان علیه السلام و ملک و حکومت و کارگزاران او 164
تماثیل‌ 171
فهمیدن زبان موجودات 171
اسم اعظم 173
انگشتر 173
جانشینی سلیمان 175
قبض روح آن حضرت 177
عنوان صفحه
نتیجه گیری 178
فهرست منابع فارسی 179
فهرست منابع عربی 181

 

مقدمه
حمد و سپاس مخصوص توست ای پروردگار عالمیان، ای که نعمت های پی در پیت، مرا از انجام وظیفه شکر گذاری غافل کرده و فیضان دریای فضل و کرمت، مرا از ستایش، عاجز گردانید و عطای پیوسته ات مرا از ذکر محامد جمالت بازداشته و زحمت های متوالیت، مرا از نشر و بیان نیکویی هایت ناتوان ساخته.
خداوندا! آن کیست که شیرینی محبتت را چشید و جز تو کسی را خواست؟ و آن کیست که به مقام قرب تو انس یافت و لحظه ای روی از تو گردانید؟ الهی ما را از آنان قرار ده که برای مقام قرب و دوستی خود برگزیده ای و خالص برای عشق و محبتت نموده ای.
پیامبران الهی، انسان های مقرب نزد پروردگار، بودند. ایشان هیچ گاه و در هیچ صورتی روی خود را از سمت بارگاه الهی برنگردانیده و حتی در پستی های زندگی از شکر گذاری نزد خداوند بلند مرتبه دست نکشیده اند.
یکی از انبیای مقرب درگاه الهی، حضرت سلیمان علیه السلام میباشد. آن حضرت دارای ویژگی هایی میباشد که در میان انبیای دیگر، نادر است. به طور کلی خداوند به ایشان، سه منبع قدرت مال و علم و حکومت را عطا فرموده و نیروهای آسمانی و زمینی دور از دسترس همگان، که همان باد و جنیان هستند را در اختیار ایشان قرار داد.
کلید واژه‌: سلیمان= پر از سلامتی . 2- قرآن = کتاب آسمان مسلمانان.
اینکه آن حضرت با داشتن چنین قدرت هایی، از وظایف الهی خود باز نماند و شیطان نتوانست تا آخر عمر، او را اغوا نماید، به دلیل برخورداری از فضایل اخلاقی بسیار است. این فضایل که خداوند نیز در قرآن از آنها یاد میکند (نعم العبد و اواب و ...)، باعث شد تا هیچگاه از هدف والای خود (هدایت)، که همان هدف تمامی پیامبران الهی میباشد، دور نشود و همچنان در طول زندگانی، سیر صعودی به سوی پروردگار جهانیان داشته باشد.
این پایان نامه، متشکل از سه بخش میباشد. در بخش اول نگاهی به زندگانی آن حضرت می اندازیم. ابتدا کمی با پدر او آشنا می شویم. بعد از آن به خصوصیات خلقی و خلقی آن حضرت می پردازیم و در آخر، از منظر عهدین به آن حضرت می نگریم و نگاه عهدین به آن حضرت را نقد می کنیم.
در بخش دوم، از منظر قرآن به حضرت سلیمان علیه السلام می نگریم و به تفسیر آیاتی که در مورد آن میباشد می پردازیم. در آخر شبهاتی چند در مورد این آیات را آورده به آنها جواب می دهیم.
در بخش سوم که آخرین بخش است، روایاتی که در مورد حضرت سلیمان علیه السلام است را آورده‌ایم.
در آخر امید آن دارم که این تحقیق بتواند، خصوصیاتی را که انسان باید دارا باشد تا به کمال الهی برسد، را بر ما بشناساند و خواننده را در رسیدن به قرب الهی کمک نماید. انشاء ا...

 

فهرست منابع فارسی

1. کتاب مقدس(تورات)
2. انصاری، محمد علی ، ملک سلیمان، چاپ 2، سال انتشار 1386.
3. انصاریان، حسین، سیمای نماز در آئینه حیات، انتشارات پیام آزادی، چاپ اول، سال انتشار 1375.
4. تاج لنگرودی، محمد مهدی، اخلاق انبیاء، ناشر: مولف کتاب، چاپ اول، سال انتشار 1370.
5. آیت ا... جوادی آملی، عبدا...، تفسیر موضوعی قرآن، مرکز نشر اسراء ، چاپ سوم، سال انتشار 1383.
6. حسینی دشتی، سید مصطفی، معارف و معاریف، انتشارات دانش قم، نوبت چاپ دوم، زمستان 1386.
7. خاتمی، سید احمد، اخلاق و بینش سیاسی و وجدان کاری، انضباط اجتماعی.
8. خرمشاهی، بهاء الدین، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، انتشارات دوستان و ناهید، چاپ دوم، سال انتشار 1381.
9. دشتی، محمد، فرهنگ سخنان امام حسن مجتبی، نشر محدث، چاپ اول، سال انتشار 1382.
10. رسولی محلاتی، سید هاشم، تاریخ انبیاء‌، قم بوستان کتاب، چاپ ششم، سال چاپ 1384.
11. سبحانی، جعفر منشور جاوید، موسسه اما صادق قم، چاپ اول.
12. شفائی، حسین، امتحان عامل تکامل، انتشارات سلسال، چاپ دوم، سال انتشار 1381.
13. طالقانی، سید محمود، پرتوی از قرآن، شرکت سهامی انتشار، چاپ دوم، سال انتشار 1342.
14. قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، دارالکتب اسلامیه، سال انتشار 7-1376.
15. علامه مجلسی، محمدباقر، حیوه القلوب، انتشارات سرور، چاپ 6، سال انتشار 1384.
16. مصباح یزدی، محمد تقی، راه شناسی، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول، سال انتشار 1376.
17. آیت ا... مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، چاپ 8، دارالکتب اسلامیه، سال انتشار 1370.
18. مکنون، ثریا، صانع پور ، مریم، بررسی تاریخی منزلت زن از دیدگاه اسلام، ناشر: مرکز نشر سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ چهارم، سال چاپ 1374.

فهرست منابع عربی:
1. قرآن مجید، ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای .
2. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی.
3. ابوزره، محمد، معجزه بزرگ، ترجمه محمود ذبیحی، بنیاد پژوهشهای اسلامی، چاپ 2، سال انتشار 1379.
4. جزایری، سید نعمت ا... ، قصص الانبیاء، مترجم:‌ یوسف عزیزی، انتشارات هاد، سال انتشار 1379.
5. طباره، عفیف عبدالفتاح، همراه با پیامبران در قرآن، مترجمان، حسین خاکساران و عباس جلالی، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، سال انتشار 1379.
6. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، موسسه انتشارات دارالعلم.
7. ثقه الاسلام کلینی، اصول کافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام)
8. یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، مترجم: محمد ابراهیم آیتی، چاپ 9، سال انتشار 1382، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

97/3/12
11:41 عصر

معرفی کامل رشته بدمینتون

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

معرفی کامل رشته بدمینتون دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد معرفی کامل رشته بدمینتون کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی معرفی کامل رشته بدمینتون،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن معرفی کامل رشته بدمینتون :

معرفی کامل رشته بدمینتون

 

فایل وورد تحقیق معرفی کامل رشته بدمینتون در 23 صفحه و قابل ویرایش

 

تاریخچه بازی بدمینتون، صدها سال است که در هندوستان، سیام و ژاپن بازی می‌شود. نام این بازی در هندوستان پونا (Poona) بود و افسران انگلیسی که در هندوستان بودند به این بازی علاقه زیادی داشتند. در سال 1870 میلادی بعضی از افسران انگلیسی و سایل بازی بدمینتون را به انگلستان بردند و در اوقات بیکاری این بازی را انجام می‌دادند در سال 1873 در جشنی که توسط دوک بوفورت (Duke of beaufort) در قصر خانوادگی‌اش برپا بود، این بازی هم انجام شد. از آنجایی که اسم این قصر خانه بدمینتون بود، اسم این بازی هم کم‌کم به بازی بدمینتون معروف شد. باشگاه بدمینتون که در سال 1877 تأسیس شد اولین قوانین مکتوب این بازی را اعلام نمود. در سال 1893 انجمن بدمینتون انگلستان بعنوان اولین انجمن ملی بدمینتون تأسیس گردید و نخستین بازیهای قهرمانی انگلیس در سال 1899 برگزار گردید.

1. مقدمه

2. تاریخچه ورزش بدمینتون

3. تجهیزات و اصطلاحات

3-1. راکت بدمینتون

3-2. توپ بدمینتون

3-3. کفش بدمینتون

3-4. لباس بدمینتون

3-5. ساک ورزشی بدمینتون

3-6. زمین بدمینتون

3-7. اصطلاحات مربوط به ورزش بدمینتون

4. راهنمای بازی بدمینتون

5. قوانین بدمینتون

6. تکنیک های زدن توپ

6-1. گرفتن توپ

6-2. سرویس ها

6-3. سرویس بلند

6-4. سرویس کوتاه

6-5. سرویس آهسته

6-6. سرویس درایو

6-7. سرویس خیلی بلند

6-8. سرویس کوتاه بک هند

6-9. سرویس آهسته بک هند

6-10. ضربه فورهند بالای سر

6-11. ضربات فورهند

معرفی کامل رشته بدمینتون
فهرست منابع

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

97/3/12
11:41 عصر

مقاله تزئینات آجری

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله تزئینات آجری دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تزئینات آجری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تزئینات آجری

تزئینات آجری  
دوران اول، از قرن دوم تا اوایل قرن پنجم(سامانی، غزنوی، آل زیار و آل بویه):  
دوران دوم ازآغاز قرن پنجم تا نیمه قرن هفتم(سلجوقیان و خوارزمشاهیان):  
دوران سوم از نیمه قرن هفتم تا قرن دهم(ایلخانیان-تیموریان وآل مظفر )  
دوران چهارم، از آغاز قرن دهم تا قرن دوازدهم(صفویه):  
دوران پنجم از قرن دوازدهم تا پایان قرن سیزدهم (زندیه و قاجاریه)  
انواع آجر های تراش ایرانی  
نقوش آجری خفته و راسته  
نقوش جناقی:  
منابع ومأخذ  

منابع ومأخذ

آشنایی با معماری ایران/غلام حسین معماریان

آشنایی با هنر اسلامی/محمد یوسف کیانی

معماری ایران/پروفسور پوپ

معماری اسلامی/پاپادوپولو

فرهنگ معماری ایران/مهندس پرویز ورجاوند

مجله معمار

بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران/دکتر وحید قبادیان

آجر کاری

تزئینات آجری

آجر قدیمی ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بشر پس از سنگ است

تاریخ پیدایش نخستین کوره های پخت خشت، برای تهیه آجر و نیز کوره های پخت ظروف گلی، برای فراهم آوردن آوندهای سفالی، با یکدیگر پیوسته است ;. خشتهای پخته از هزاره چهارم پیش از میلاد به دست بابلیان ساخته می شده است. آجر خود واژه ای است بابلی و خشتهایی که بر آن فرمانها، منشورها و داده ها قوانین را می نوشتند آجر خوانده می شده است

کوره های پیدا شده در شوش قدمت استفاده از آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران را نشان می دهد. ایرانیان باستان نیز از دیرباز با آجر آشنایی داشته و از آن در قسمتهای مختلف ساختمان، اسکلت، قوسها، پوشش سقفها، نماسازی و پوشش کف استفاده می کردند

بزرگترین و قدیمی ترین اثر معماری آجری پیش از اسلام، معبد چغازنبیل در خوزستان است که به دوران عیلامی تعلق دارد

این زیگورات پنج طبقه که زوایای آن به سوی جهات اربعه است، نقشهای مربع شکل دارد و ارتفاع آن حدود 25 متر است. چغازنبیل تماماً از خشت خام ساخته شده که باروکار آجری به ضخامت دو متر پوشید شده است و به فاصله هر ده آجر، یک رج از آجرها دارای کتیبه است

بناهای عظیم دوران هخامنشی و ساسانی عمدتاً از سنگ بوده ولی در آثار دوره اشکانی استفاده از آجر در کوه خواجه سیستان مشاهده می شود. ستونهای مسجد تاری خانه دامغان (قبل از اسلام) نیز نمونه ای از آثار آجری است

به دلیل کمبود چوب و نیز وجودموریانه در ایران مرکزی که امکان استفاده از چوب را به حداقل می رساند و نیز تبادل حرارتی بالای سنگ، که در اقلیم گرم و سرد چندان قابل استفاده نموده و با توجه به تنوع آب و هوا در ایران، آجر جای خود را به طور وسیع در این سرزمین باز کرد و در سراسر ایران گسترش یافت. پس از اسلام نیز به دلیل تجربه طولانی در استفاده از اجر آثار معماری زیبایی به دست معماران ایرانی و در دورانهای مختلف تاریخ ساخته شد

دکتر پرویز ورجاوند در مقاله جامع« آجر کاری در معماری ایران دوره اسلامی» ضمن توضیح خصوصیات این مصالح ارزان و در دسترس، ترکیب خاک و جنس و نحوه پخت، انواع کوره های آجرپزی شامل تنوره ای، هوفمن و تونلی، شکل و اندازه و نام آجر ها، شامل مربع، قزاقی ، سلاتی ، ختایی، نظامی، تابه و تخت، گونه های مختلف آجر چینی تزئینی شامل آجر واکوب ، آجر آبمال، آجر پیشبر، آجر مهری، آجر تراش، آجر تزئینی قالبی، تراش، آجر آبساب و آجر قواره بری و همچنین شیوه های مختلف آجر چینی شامل رگ چینی، گل اندازی، گره سازی، گره سازی رنگی، خفته و رفته خوون چینی و مهری را معرفی کرده و سپس به آجر کاری در دورانهای مختلف تاریخی پرداخته و شروع آجر کاری با آجر های تزئینی نقشدار(یا مهری) را در دوران ایلخانی و استفاده از آجر های تزئینی و قالبی و تراش را خاص دوران قاجار دانسته است. در همان مقاله آجر کاری را در دورانهای مختلف تاریخی پس از اسلام به پنج دوره تقریبی تقسیم کرده و سپس به توضیح ویژگی های هر دوره پرداخته و اشاره کرده که این ویژگیها به معنای آن نیست که همه بناهای آجری،در آنها مشترک اند. او ضمن پرداختن به نکات مهم تعدادی از آثار معتبر دوران اشاره کرده که در هر دوره شیوه کار دوران قبلی به یکباره و در همه جا تغییر نیافته است

با اشاره کوتاهی به این دوران پنج گانه به معرفی آجرکاری در شهرهای مختلف ایران در دوران قاجار و پهلوی اول می پردازیم

دوران اول، از قرن دوم تا اوایل قرن پنجم(سامانی، غزنوی، آل زیار و آل بویه)

دکتر ورجاوند این دوره را شکل گیری و تکوین نام نهاده است. ویژگی این ودره هماهنگی و وحدت کامل میان تزئینات و کل بنا است. نمونه های مهم این دوره عبارتند از: گنبد قابوس، برجهای لاجیم و رسگت در سواد کوه ، میل رادکان غربی و پیر علمدار دامغان در ایران شرقی (افغانستان)، خراسان بزرگ(بخارا) شمال و مرکز ایران

در این بناها آجر در کل بنا به صورت ساده مورد استفاده قرار گرفته و در میانه یا بالاترین قسمت آن با کتیبه های آجری، گاه با خط کوفی و گاه با خط پهلوی مواجه می شویم که با مهارت و زیبایی زینت یافته است. نحوه آجر چینی در گنبد قابوس، برج لاجیم ومیل رادکان غربی و پیر علمدار به صورت نیمانیم است و بدنه بنا ساده و تقریبا بدون تزئین بوده و از سادگی و وقار خاصی برخوردار است. نقشه اولی ستاره ای و نقشه بقیه دایره است

دوران دوم ازآغاز قرن پنجم تا نیمه قرن هفتم(سلجوقیان و خوارزمشاهیان)

 این دوره گسترش و تکامل هنر آجر کاری در ایران محسوب می شود. برجهای خرقان قزوین، مسجد جامع اصفهان، رباط شرف، مناره های خراسان، اصفهان و گنبد سرخ مراغه نمونه ای از بناهای این دوران اند

دوران سوم از نیمه قرن هفتم تا قرن دهم(ایلخانیان-تیموریان وآل مظفر )

در دوران ایلخانیان تیموریان وآل مظفرحاکمیت مطلق آجر از دست میرود َاید به این دلیل که دیگر امکان افزودن طرح ونقش جدیدی به گنجینه دوران سلجوقی وجود ندارد

بنابر این ترکیب کاشی وآجر ودر برخی موارد  سنگ وآجر جای ان را میگیرد در این دوران پس از ساخته شدن بنا یا سفت کاری سطح خارجی ان با آجر پوشیده »ی شود از آثار برجسته این دوران مسجد ومقبره مولانا زین الدین ابوبکر در تایباد و گنبد خانه  ی مسجد جامع یزد و ناصر الحق و شمس طبرسی در آمل و ددرویش فخرالدین در بابل را میتوان نام برد

ترکیب آجر و کاشی به طراحان ومعماران این امکان را دادکه با استفاده از رنگ نقش های اجری را برجسته تر به نمایش بگذارند و به جای برجسته وفرو نشاندن آجر (خفته ورفته یا پتگین )از رنگ استفاده کنند

تزئینات آجری که در دوره قبل فقط به یک حاشیه نوشتاری محدود بود، در این دوره به اشکال بسیار متنوع و زیبایی گسترش می یابد. اسماء مقدس مانند الله، علی و محمد تکرار و ترکیب می شود و ازحاشیه بالایی ساختمان به بدنه و سقف منتقل می شود. در این دوران آجر کاری به اوج خود می رسد و دوران گسترش و تعاول هنر آجر کاری به شمار می آید

دوران چهارم، از آغاز قرن دهم تا قرن دوازدهم(صفویه)

 تراش دادن و آبساب کردن آجر از ویژگیهای دوران صفویه است. ولی در این دوران به دلیل توجه بیش از حد به کاشی از اهمیت آجر کاسته می شود و نمای بیشتر ساختمانهای عمومی را با کاشی تزئین می کنند. بی توجهی به این مصالح زیبا، قابل انعطاف و ارزان موجب می شود که در دوران بعدی یعنی دوران قاجار هم استفاده از آجر دیگر رونق گذشته را بازنیابد

دوران پنجم، از قرن دوازدهم تا پایان قرن سیزدهم (زندیه و قاجاریه)

 در دوران قاجار بندهای عمودی حذف می شوند و آجر ها از عرض به هم می چسبند و آجر کاری به قاب دور سطوح و کتیبه های کاشی محدود می شود. در نماهای آجری نیز استفاده از آجر های تزئینی قالبی و تراش که آجر در اندازه و شکلهای مختلف هندسی و غیر هندسی است. به اوج خود می رسد. آجر کاری بناهای مسکونی بافتهای تاریخی شهرهای ما اغلب به دوره پنجم تعلق دارند

جالب اینکه آجر کاری در این دوران در سراسر ایران ویژگیهای یکسان ندارد، بلکه در نقاط مختلف بسیار متنوع است و با اینکه به نظر می رسد دوران آجر دیگر سپری شده ، در جنوب ایران با پدیده هایی حیرت انگیز مواجه میشویم

البته با ورود معماری متاثر از مغرب زمین به ایران در دوره قاجار، با وجود تبحر آجر کاران و فرهنگ غنی آجر کاری، با جزئیات آجری مواجه می شویم که همچون نمونه های گذشته، در حد اعلای پختگی، زیبایی، سادگی، وقار و تنوع نیست. در ادامه به نمونه هایی از آجر کاریهای این دوران در تهران و شهرهای دیگر ایران می پردازیم

تهران: آجر کاری در تهران بیشتر در سردر ورودیهای خانه ها و نیز کتیبه بالای پنجره ها دیده می شود که شاید اولین قدم به سمت برونگرایی و توجه به ظاهر ساختمان و نمای آن است. آجر کاریها از نظر تنوع بسیار چشمگیرند و بیشترین تزئینات را با ترکیب آجرهای تزئینی و قالبی و گچ دارند

در کتاب نقوش سر درخانه های تهران قدیم به تعداد قابل توجهی از این نمونه هااشاره شده. در نمونه های بررسی شده در تهران، گل و بوته ها و طرحهای اسلیمی که با اسلیمیهای کاشی و قالی قرابتی ندارند و طرحهای سنتوری و قوسهای ترکیبی مفصل و نقشهای رنگارنگ، فرشته، ملائکه، تاج، فره و هر، فلس ماهی و شیر دیده می شود که نماهای یونانی و رومی را تداعی می کنند. فقط در تعداد اندکی از نمونه ها ردپای آجر کاری و موتیفهای ایرانی مشاهده می شود. دراین نمونه ها تظاهر و خودنمایی جایگزین سادگی و وقار پیشین شده است

دوران پنجم از قرن دوازدهم تا پایان قرن سیزدهم (زندیه و قاجاریه)

در دوران قاجار بندهای عمودی حذف می شوند و اجر کاری به قاب دور سطوح و کتیبه های کاشی محدود می شود  در نماهای اجری نیز استفاده از اجر های تزیینی قالبی و تراش که اجر در اندازهو شکل های مختلف هندسی وغیر هندسی است به اوج خود می رسد اجر کاری بنا های مسکونی بافتهای تاریخی شهر های ما اغلب به دورهی پنجم تعلق دارند

جالب اینکه اجر کاری در این دوران در سراسر ایران ویزگی یکسان ندارند

بلکه در نقاط مختلف بسیار متنوع است و با اینکه به نظر می رسد دوران اجر دیگر سپری شده در جنوب ایران با پدیده هاییی حیرت انگیز مواجه می شویم

البته با ورود معماری متاثر از مغرب زمین به ایران در دوره ی قاجار  با وجود تبحر  اجر کاران و فرهنگ غنی اجر کاری با جزییات اجر کاری با جزییات اجری مواجه می شویم که همچون نمونه های گذشته در حد اعلای پختگی ریبایی سادگی وقار وتنوع نیست در ادامه از اجر کاری های این دوره در تهران و شهر های ذیگر ایران می پردازیم

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

97/3/12
11:41 عصر

مقاله درختکاری ضامن سلامتی محیط زیست

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله درختکاری ضامن سلامتی محیط زیست دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله درختکاری ضامن سلامتی محیط زیست کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله درختکاری ضامن سلامتی محیط زیست،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله درختکاری ضامن سلامتی محیط زیست :

چکیده

درختان علاوه بر نقش ارزنده ای که در دنیای صنعتی امروز،به عنوان منشافوسایل چوبی،مبلمان، لوازم التحریر، الوار وفهزاران محصول دیگر دارند،به منزله ریه های یک شهر،نقش مهمی در تامین سلامت اعضای جامعه و محیط ایفاء می کنند.چرا که به دلیل فعالیت کارخانجات صنعتی،ازدیاد وسایطفنقلیه عمومی و فعالیت روزانه آنها در سطح شهرهای بزرگ ،آلاینده ها وفگازهای مهلک نظیر دی اکسید کربن در هوای شهرها فزونی یافته و سلامت افرافرا تهدید می کند.افزایش بیشتر این آلاینده با کاهش میزان اکسیژن هوا،سلامت گروههای آسیب پذیر نظیر بیماران ریوی و قلبی،سالخوردگان و کودکان را بیشتر تهدید می کندلدر چنین شرایطی مساله درخت وفدرختکاری راه حلی مناسب برای مبارزه با آلودگیهای مذکور به شمار می آید.ایجادففضای سبز و کاشت درخت در اطراف شهرهای بزرگ می تواند نقش کارخانجات تولید اکسیژن را برای انسانها ایفاءفنمایدلبه طور قطع داشتن محیطی سالم و امن، زمینه ساز سعادت و کمال انسان در دنیا و آخرت است و انسان در پناه آن می تواند به تربیت جسم و جان خویش بپردازد.شرط داشتن روح سالم،جسم سالم است و داشتن جسم سالم فقط در محیط سالم نمود می یابد و محیط سالم هم با درختکاری و ایجاد فضای سبز حاصل می شود.در چنین محیطی، آواز روحبخش پرندگان، ترنم لطیف جویباران، آهنگ دلربای چشمهساران، صفای سبز سبزهزاران، نسیم لطیف کوهستان،رقص دلنشین درختان و زیبایی شهر و دیار،بر زندگی و حیات انسان آرامش و نشاط می بخشد.بر عکس،آسیب رساندن به محیط زیست و نابودی درختان باعث افسردگی و افزایش بیماریهای روحی و روانی می شود.درختان با جذب تشعشعات خورشیدی،کاهش درجه حرارت هوا و با جذب برگاب از سیلاب جلوگیری کرده با جذب ذرات و گرد و غبار معلّق در هوا در پالایش و تصفیه هوا همچنین در تقلیل سرعت تخریب باد نقش بسیار مؤثری در حفاظت از محیط زیست برعهده دارند.همچنین با جذب سرب سمی و ازن هوا ،کاهش آلودگی صدا ،افزایش رطوبت نسبی هوا،رها سازی ماده ای به نام فیتونسید در فضا باعث مرگ باکتریها و قارچهای تک سلولی و برخی از حشرات ریز شده و اثر فرح بخشی برروی انسان به جای می گذارند.با تولید اکسیژن و دفع دی اکسید کربن،جذب ترکیبات آلی نیتروژن دار (تولید شده بوسیله آلاینده ها) و تبدیل آنها به اسیدهای آمینه مفید،کاهشخطر سقوط بهمن،جلوگیری از رانش زمین بواسطه ریشه های متراکم ،تامین فراورده های چوبی،تعدیل آب و هوای یک منطقه می توانند محیط اطراف

خود را به عنوان تفرجگاه در خدمت انسانها قرار دهند.قرنهاست که آدمی در سایه شاخسار درختان از شدت گرما و تابش خورشید در امانف مانده و از میوه های الوان و شیرین آنها بهره مند گشته است. به این ترتیب بهره مندی هایی بیشماری از درختان عاید بشر می شود.

واژه های کلیدی: درختکاری، محیط زیست ،سلامت
مقدمه

درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه ای از تجلیات آفریدگار عالم به عنوان نماد آبادانی ، شاخص سبزی و خرمی ، مظهر زندگی، باعث تلطیف هوا ، موجب آسایش و رفاه مردم و صفا و پاکی طبیعت می باشد.درختان با جذب گازهای سمی از جمله دی اکسید کربن و تولید اکسیژن که یکی از اساسی ترین نیازهای حیات انسان و حیوان است به عنوان نبض زمین و مایه حیات انسان و حیوان باعث دوام حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می شود.کمبود درختان و تخریب و نابودی جنگل ها به ویژه در این عصر دود و زندگی ماشینی، موجب انقراض نسل انسان و حیوان خواهد شد.قرنهاست که آدمی در سایه شاخسار درختان از شدت گرما و تابش خورشید در امانفمانده و از میوه های الوان و شیرین آنها بهره مند گشته است.آوای پرندگان که درفلابلای شاخسار درختان مأوا گزیده اند روح و جان آدمها را صفا بخشیده و قلب آنها را مملو ازفخوشی و شادابی نموده است.قلع و قمع کردن درختان، و تخریب جنگل ها، سرفبرآوردن کارخانه های صنعتی در باغ ها و مزارع و خلاصه تجاوز افسار گسیخته انسان عصر تکنولوژی و ارتباطات، بر حریم طبیعت و محیط زیست، پیامدهای وخیمی در پی خواهد داشت و آسیب های جدی فراوانی بر پیکره محیط زیست وارد خواهد نمود.هم اکنون آلودگی فزاینده هوا در جهان، به گونه ای است که بیماری هایی

چون آسم، ضعف اعصاب و روان و مرگ و میرهای ناگهانی ناشی از آن،بسیار شایع شده و آماری سرسام آور به دست می دهد.اهمیت درختکاری به منظور تعدیل آب و هوا،افزایش نزولات آسمانی، جلوگیری از فرسایش، ایجاد محصولات چوبی صنعتی و ; بر کسی پوشیده نیست.در کشورمان ایران که دارای اقلیم خشک و شکننده ای است،توسعه سطح جنگل ها از طریق درختکاری یکی از اهداف عمده محسوب می شود .درخت نماد آبادانی و شاخص سرسبزی و خرمی، و مظهر زندگی، و باعث لطافت هوا و موجب آسایش و رفاه انسان و صفا و پاکی طبیعت میباشد.به همین خاطر یکی از مواهب و نعمتهای خداوند در آخرت، و یکی از ویژگیهای بهشت و رضوان حقتعالی که در آیات کریمه وروایات شریفه بارها به آن اشاره شده است،درخت میباشد.درختان به عنوان یکی از مهمترین سامانه های حیات بخش بشر،جایگاه انکارناپذیری در تأمین رفاه، آسایش و سعادتمندی جوامع بشری دارند و نه تنها از نظر اقتصادی و پاکیزه نگه داشتن محیط زیست بلکه از نظر اجتماعی و فرهنگی و روانشناسی نیز برای همه انسان ها جایگاه و ارزش ویژه ای دارند.امروزه با رشد بی رویه شهرها از یک سو و افزایش آلاینده های صنعتی،خودروها، فاصلاب ها و نظایر آنها، محیط زیست به شدت در معرض تهدید است و هر ثانیه بر میزان آلودگی ها افزوده شده و متأسفانه از میزان فضاهای سبز و به خصوص جنگلها کاسته می شود. درخت قرن هاست به عنوان یکی از مهم ترین عناصر زندگی بشر،پیشرفت صنعت و فناوری را موجب شده و منابع تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی،مبلمان،لوازم التحریر(کاغذ،مدادهای متنوع) الوار و هزاران محصول دیگر محسوب می شود از سوی دیگر تحت عنوان ریه های یک شهر نقش مهمی در تامین سلامت اعضای جامعه ایفا می کند.فعالیت کارخانجات صنعتی،ازدیاد وسایط نقلیه عمومی و فعالیت روزانه آنها در سطح کلان شهرها باعث فزونی آلاینده ها و گازهای مهلک نظیر دی اکسید کربن در هوای شهرها شده و با این وضع، سلامت گروه های آسیب پذیر جامعه نظیر بیماران ریوی و قلبی، سالخوردگان و کودکان بیشتر تهدید می شود. در چنین شرایطی،درختان نقش ارزنده ای برای مبارزه با آلودگی های مذکور ایفاء می کنند.

روز درختکاری و هفته منابع طبیعی:
در سالنامه جمهوری اسلامی ایران که الهام گرفته از تعالیم ادبی و دینی می باشد،روز پانزدهم اسفند بنام روز درختکاری و 15 الی 22 اسفند بنام هفته منابع طبیعی نامیده شده است و سالهاست که تحت عنوان هفته منابع طبیعی برنامه های متعدد آموزشی ، اطلاع رسانی و درختکاری اجرا می گردد در روز درخت کاری اغلب مردم و نیز مسئولان کشور با کاشت نهالی تلاش می کنند ضمن تشویق و متوجه کردن سایرمردم به اهمیت درخت و درختکاری، خودشان هم سهمی در گسترش فضای سبز داشته باشند.سازمان خوارو بار جهانی تFAOف روز درختکاری را به عنوان سمبل همکاریهای بین المللی پیشنهاد کرده است. در این روز درخت به نشانه پیوند مجدد بافطبیعت به انگیزه نشاندن مظهر بخشنده زندگی بر روی خاک با آرزوی داشتن وجودی با برکت و سخاوتمند در جهان کاشته می شود.

درختکاری نوعی عبادت است

یکی از زیباترین و پرثمرترین نعمت های پروردگار متعال، درخت است که بخش قابل توجهی از نیازهای انسان و سایر موجودات زنده را برآورده می سازد، تا حدی که انسان برای آن نوعی ارزش معنوی قائل است. درختکاری علاوه بر داشتن پشتوانه ای از علایق ملی و سنت تاریخی در ایران، با اعتقادات مذهبی مردم نیز پیوند دارد. کاشتن درخت امری است که اجر اخروی در پی دارد و از حرمت و قداست ویژه ای برخوردار است، تا حدی که کاشت درخت، نوعی عبادت فرض شده و حتی در این باره روایات معتبری از پیامبر اکرم صلی االله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده است. اشعار و سخن بزرگان و پیشوایان دینی درختان را از نعمات الهی می دانند چنانچه سعدیفشاعر

بزرگ ایرانی در این زمینه می گوید،

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

97/3/12
11:40 عصر

تحقیق آثار و فواید فردی اجتماعی نماز

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقیق آثار و فواید فردی اجتماعی نماز دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق آثار و فواید فردی اجتماعی نماز کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق آثار و فواید فردی اجتماعی نماز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق آثار و فواید فردی اجتماعی نماز :

آنچه مسلم است نمازی که در اسلام اینقدر ارزشمند و با اهمیّت است آثار و فواید زیادی هم از نظر فردی و هم از نظر اجتماعی دارد که ما در اینجا به چند مورد از این فواید و آثار اشاره می کنیم:
الف ـ نماز حافظ تعادل در برابر خوبی و بدی است:
نماز عامل سازنده ای است که پایداری و مقاومت انسان را در فراز و نشیبهای زندگی حفظ می کند و نمازگزار در مقابل هر خیر و شر، خوبی و بدی، خویش را حفظ نموده و به هر بادی نمی لرزد. از این رو می بینیم خداوند در قرآن وقتی طبیعت دنیا پرست انسان را تبیین می کند و خصوصیّات آن را بیان می کند، بلافاصله نمازگزاران را از آن استثناء کرده و آنان را از این رذائل منزّه می داند.1
ب ـ نماز بهترین بازدارنده از فحشاء و منکر است:
«اقم الصلوه ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر»2 نماز را بپادار که نماز (انسان را) از کارهای زشت و ناپسند باز می دارد» طبیعت نماز به گونه ای است که انسان را به یاد مبدأ و معاد می اندازد که این دو، بهترین ضامن اجرایی برای خودداری از کارهای زشت و ناپسند و انجام کارهای شایسته است، یعنی انسان وقتی به نماز می ایستد، تکبیر می گوید، خدا را از همه چیزی بالاتر و برتر می شمرد، به یاد نعمت های او افتاده حمد و سپاس او می گوید و او را به رحمانیّت و رحیمیّت می ستاید، به یاد روز قیامت می افتد، اعتراف به بندگی او کرده و از او یاری می جوید، راه راست یعنی راهی را که پیامبران و صدّیقین و شهیدان و صالحان رفته اند.»3 طلب می کند و از راه آنانی که مورد خشم خدا واقع شده و گمراهند به خدا پناه می برد.(مضمون سوره حمد) بعد برای خدا «رکوع می کند و در برابر او پیشانی عبودیّت بر خاک می نهد و غرق عظمت و بزرگی او می شود و خود برتربینی و خودخواهی را فراموش می کند. آنگاه شهادت به یگانگی او می دهد و گواهی به رسالت پیامبر(ص) می دهد.

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

<   <<   16   17   18   19   20   >>   >