سفارش تبلیغ
صبا ویژن

97/3/12
11:33 عصر

مقاله در مورد آزمایشگاه مکانیک خاک و سنگ

بدست ali در دسته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله در مورد آزمایشگاه مکانیک خاک و سنگ دارای 32 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد آزمایشگاه مکانیک خاک و سنگ کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد آزمایشگاه مکانیک خاک و سنگ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد آزمایشگاه مکانیک خاک و سنگ :

آزمایشگاه مکانیک خاک و سنگ

نمونه های دست نخورده حاصل از از حفر گمانه ها ، منابع قرضه و چاهکها جهت انجام آزمایشات مختلف به این آزمایشگاه فرستاده می شود و در بخشهای دانه بندی و طبقه بندی خاک ، تراکم و سی بی آر ، نشست و مقاومت خاک و مکانیک سنگ ، آزمایشات لازم انجام می گردد.
در این بخش آزمایشات دانه بندی ، هیدرومتری ، تعیین حدود اتر برگ ( حد روانی ، حد خم

یری ، حد انقباض ) ، تعیین ارزش ماسه ای آزمایش پین هول و کرامب بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی انجام می گردد. نتایج حاصله ، کارشناسان را در شناخت کلی خواص خاکها و کاربرد آنها در پروژه های مختلف یاری می کند.

در این بخش آزمایشهای تراکم و سی . بی . آر. انجام می شود و حداکثر وزن مخصوص خشک خاک و در صد رطوبت بهینه تعیین می گردد. با انجام آزمایش سی. بی . آر. می توان نشانه باربری خاک متراکم شده را بدست آورد که جهت ارزیابی و طرح روسازی راه بکار می رود.

در این بخش با انجام آزمایشات مختلف خاک مانند برش مستقیم، تحکیم، تک محوری و سه محوری. پارامترهای مقاومت برشی و نشست پذیری خاکها تعیین می گردد. کلیه آزمایشها توسط کارشناسان با استفاده از تجهیزات مدرن و منطبق با آخرین استانداردهای بین المللی انجام می گردد.

در این بخش کارشناسان با انجام آزمایشات لازم، علاوه بر بررسی مرغوبیت ستنگدانه ها ( سنگریزه، شن، ماسه) ، خواص فیزیکی و مکانیکی سنگها را به همراه کانی های متشکله آنها شناسایی و تعیین می کنند. آزمایشها بر طبق آخرین استانداردهـای بیـن المللـی و با استفـاده از تجهیـزات مـدرن انجـام می گردد.
پی ها ساختمان
از مهمترین وظایف بخش مصالح و فرآورده‌های ساختمانی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مطالعه و پژوهش و ارائه رهنمودهای لازم در زمینه‌های بهبود کیفیت مصالح ساختمانی، بررسی کمی و کیفی مصالح ساختمانی سنتی به منظور شناخت خواص مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی آنها، امکان ساخت مصالح جدید، تدوین استانداردها و آیین‏نامه‏های علمی – فنی و اجرایی مربوط به مصالح ساختمانی با توجه به شرایط اقلیمی و اقتصادی، کنترل و تعیین کیفیت مواد و مصالح ساختمانی است.

همکاری با دانشگاهها، مؤسسات تحقیقاتی و واحدهای تولید مصالح ساختمانی در زمینه پروژه‏های تحقیقاتی در مورد مصالح ساختمانی و ارائه مشاوره تحقیقاتی به منظور اصلاح خط تولید کارگاهها و کارخانه‏های فعال تولید مصالح از دیگر فعالیتهای این بخش به شمار می‏آید.
امکانات آزمایشگاهی

ش شامل آزمایشگاه شیمی تجزیه، آزمایشگاه تعیین رفتار حرارتی، آزمایشگاه کانی‏شناسی و آزمایشگاه بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی مصالح ساختمانی می‏باشد.

آزمایشگاه شیمی تجزیه
از آنجا که عناصر تشکیل دهنده مواد خام در کیفیت و ترکیبات شیمیایی مصالح ساختمانی و همچنین بر عملکرد آنها در برابر عوامل جوی و محیطی مؤثر است، لذا با استفاده از تجهیزات و روشهای آزمایش استاندارد، ترکیبات شیمیایی مواد و مصالح و در نتیجه ارزیابی کیفیت آنها امکان‌پذیر می‌گردد. این ارزیابی از طریق آزمایشهای شیمی تجزیه و تعیین مقدار دقیق ترکیب (درصد عناصر) و اجزای تشکیل دهنده مواد با استفاده از روشهایی چون سنجش حجمی، سنجش رسوبی، نشر شعله‌ای، جذب اتمی و الکتروشیمیایی انجام می‌شود.
از تجهیزات این آزمایشگاه می‌توان به دستگاههای جذب اتمی، فلیم فتومتر، تیتراسیون اتوماتیک، کانداکتیویتی متر. توربیدی متر و انواع کوره‌ها واون‌های آزمایشگاهی اشاره نمود.
آزمایشگاه تعیین رفتار حرارتی

بر اساس آنالیز حرارتی و تغییراتی که خواص اساسی مواد (فیزیکی و شیمیایی) نسبت به دما پیدا می‏کنند، پیش‏بینی رفتار مواد و تعیین کیفیت آنها امکان‏پذیر است. به این منظور از دستگاههای مختلف آنالیز حرارتی که مبتنی بر روشهای آنالیز حرارتی بسیار متنوعی هستند استفاده می‏شود. این روشها بر روی سه خاصیت اساسی تغییرات وزنی، تغییرات فازی به واسطه تغییرات دما (گرماگیری و گرمادهی) و تغییرات ابعادی بنا شده‏اند که آنها را می‏توان به طور جداگانه و یا به صورت تلفیقی با یکدیگر مورد استفاده قرار داد. تجهیزات موجود در این آزمایشگاه شامل

دستگاه‏های D.T.A T.G,. دستگاه دیلاتومتر و کوره اندازه‏گیری ضریب هدایت حرارتی می‏باشد.
آزمایشگاه کانی شناسی
مواد اولیه مصالح ساختمانی، عمدتاً از انواع سنگ و خاک می‏باشد که در محیطهای طبیعی مختلفی تشکیل شده‏اند. مطالعه این مواد از دید خواستگاه زمین‏شناسی آنها و نیز خواص سنگ‏شناسی، کانی‏شناسی و بلورشناسی مواد مزبور، هدف مطالعات آزمایشگاه کانی‏شناسی بخش مصالح ساختمانی است که در تجزیه و تحلیل خصوصیات مصالح تولیدی، نقش اساسی را ایفا می‏کند. بررسی پارامترهای اصلی نظیر فشردگی، سیمانی شدن، تخلخل و نفوذپذیری، وجود درزه و شکافهای میکروسکوپی، بافت و اندازه دانه‏ها همراه با سایر خصوصیات کانی‏شناسی در مقاطع نازک میکروسکوپی تهیه شده از سنگها و خاکها و نیز مطالعات x-Ray از جمله مطالعاتی هستند که در این آزمایشگاه انجام می‏شود.

از تجهیزات این بخش می‏توان به دستگاههای x-Ray شامل دیفراکتومتر و اسپکترومتر، میکروسکوپ پلاریزان، استریو میکروسکوپ، دستگاه برش و پولیش سنگ، دستگاه پرس زمین‏شناسی و دستگاه سنگ شکن اشاره نمود.
آزمایشگاه بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی مصالح ساختمانی
بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی مصالح ساختمانی و مواد اولیه سازنده آنها، به خواص ساختار مولکولی، وزن مخصوص و ترکیب مواد بستگی دارد، که به پیش‏بینی پایداری یا عدم پایداری ترکیبات فوق در مقابل تنشها و نیروهای وارده از محیط اطراف، تأثیر آب و تغییرات دما بر روی خواص فیزی

کی مواد و غیره منجر می‏شود، و این از اساسی‏ترین مطالعاتی است که باید بر روی مواد و مصالح ساختمانی صورت بگیرد. در این آزمایشگاه طیف وسیعی از خواص فیزیکی و مکانیکی نظیر جذب آب، مقاومت فشاری، خمشی و سایشی مصالح، دانه‏بندی و وزن مخصوص سنگدانه‏ها و خاکها، انقباض و انبساط، زمان گیرش و سطح مخصوص سیمان، شوره‏زدگی آجر و نیز مطالعات کمی و کیفی دیگری بر روی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مواد اولیه و مصالح متنوع ساخته شده از آنها انجام می‏پذیرد.

از تجهیزات این بخش می‏توان به دستگاههای اندازه‏گیری مقاومت کششی، فشاری و خمشی، دستگاه اتوکلاو، دستگاه بلین، دستگاه اندازه‏گیری حرارت هیدراتاسیون سیمان، دستگاه اندازه‏گیری توزیع دانه‏ها، دستگاه لس‏آنجلس و کوره‌های پخت آجر و سرامیک اشاره نمود.
پروژه‏های تحقیقاتی
در بخش مصالح و فرآورده‏ها تعداد زیادی طرح پژوهشی با هدف ارائه راهکارهای لازم برای بالا بردن ایمنی، دوام و عمر ساختمانها از طریق تحقیق و مطالعه کاربردی مرتبط با مصالح ساختمانی انجام ‏شده است که می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ویژگیها و کاربردهای توف سبز البرز
2- کاربرد رسوبات سد سپیدرود در صنایع ساختمانی
3- تدوین آیین کار انتخاب، نصب و نگهداری سنگ ساختمانی
4- تهیه نوعی ماده چسباننده با استفاده از پوسته برنج و آهک
5- مطالعات بررسی امکان اجباری کردن استاندارد مصالح ساختمانی عمده (شن و ماسه)
6- کنترل کیفیت سیمانها تولیدی کارخانه‏های سیمان کشور (بررسی موردی کیفیت سیمانهای کشور)
7- بررسی کیفی مواد تشکیل دهنده بتن (سیمان، شن، ماسه و آب)
8- ساخت و بررسی خواص اندودهای مقاوم در برابر آتش
9- بررسی و مطالعه برای تدوین روش مناسب تعیین عیار سیمان در بتن‏های سخت شده
10-کندگیر کردن گیرش گچ و استفاده از افزونه‏های مختلف به منظور بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی گچ
11-بررسی و استفاده از ذخایر پوزولانی منطقه تفتان جهت تولید سیمان پوزولانی
12-آجر سبک
13-بررسی کیفیت آجرهای تولید شده در هفت استان کشور
14-بررسی کیفیت مواد اولیه مصالح ساختمانی استان ایلام (سنگ گچ، سنگ آهک، خاک رس جهت ساخت آجر)

15-تعیین کیفیت تعدادی از سنگهای ساختمانی ایران

نانوتکنولوژی چیست ؟
– یک نانو ، یک میلیاردم متر است یعنی حدوداً چهار برابر قطر یک اتم
– یک نانوتکنولوژی تولید کارآمد مواد و دستگاهها و سیتسم ها با کنترل ماده در مقیاس طولی نانومتر و بهره برداری از خواص و پدیده های نوظهوری است که در مقیاس نانو توسعه یافته اند .
– با تولید ساختارهایی در مقیاس نانومتر ، امکان کنترل خواص ذاتی مواد از جمله دمای ذوب ، خواص مغناطیسی ، ظرفیت بار و حتی رنگ مواد بدون تغییر در ترکیب شیمیایی بوجود می آید .
– استفاده از این پتانسیل به محصولات و تکنولوژی های جدیدی با کارایی بالا منتهی می شود که بیش از این میسر نبود .

برخی از کاربردهای نانوتکنولوژی
سرامیک های نانو ساختاری غالباً سخت تر و غیر شکننده تر از مشابه مقیاس میکرونی خود هستند .
کاتالیزورهای مقیاس نانو راندمان واکنش های شیمیایی و احتراق را افزایش داده و به میزان چشمگیری از مواد زاید و آلودگی آن کم می کنند .
*وسایل الکترونیکی جدید ، مدارهای کوچکتر و سریعتر و . . . با مصرف خیلی کمتر می توانند با کنترل واکنش ها در نانو ساختار بطور همزمان بدست آیند .

*معلوم شده که اضافه کردن نوعی از خاک رس به لاستیک ، به طور قابل توجهی باعث افزایش طول عمر و بهبود خواص سایش آن می گردد زیرا ذرات نانومتر خاک رس به انتهای مولکول های پلیمر چسبیده و تشکیل رشته ی مولکولی داده و آنها را از شکسته شدن باز می دارد .
* نانو مواد و نانوالکترونیک ، خودروهایی سبک تر ، سریع تر و ایمن تر و جاده ها ، پل ها ، باندهای پرواز ، خطوط لوله و خطوط ریلی بادوام تر ، مطمئن تر و ارزان تری ایجاد خواهد کرد .

* با استفاده از نانوتکنولوژی می توان روبات کوچکی ساخت که وارد بدن می شود و ویروس ها یا سلول های سرطانی را از بین ببرد و بعد خودش از بدن خارج شود .
* حــــدود 250 میلیون حرف نانومتری ( حرفی 4 نانومتر ارتفاع و 3 نانومتر پهنا ) را که معادل 300 کتاب 300 صفحه ای است ، می توان بر روی سطح مقطع یک موی انسان نوشت .
* شکوفایی دو تکنولوژی مهم اطلاعات و بیوتکنولوژی بدون مفاهیم ، ابزارها ، مواد ، سیستم ها و هم اندیشی که در آینده با رشد نانوتکنولوژی فراهم می شود ، بصورت جدی مختل خواهد شد .
پیش بینی شده است .

در 10 تا 15 سال آینده ، 50 درصد صنعت دارو متکی بر نانوتکنولوژی باشد ( بیش از 180 میلیارد دلار )
در 10 تا 15 سال آینده ، 100 درصد صنعت نیمه هادی متکی بر نانوتکنولوژی باشد و سالانه 300 میلیارد دلار برای این صنعت در آمد خواهد داشت .
در 10 سـال آینده ، نانوتکنولوژی ، مصرف انرژی را 10 درصد معادل 100 میلیارد دلار در سال کاهش دهد .
بازار 100 میلیارد دلاری کاتالیست ها در صنایع شیمیایی و نفت به نانوکاتالیست ها متکی خواهد شد .
در 10 سال آینده ، مواد و فرآینده های نانوساختاری ، بازاری در حد 340 میلیارد دلار داشته باشد .
تنها محصولات هوافضای حاصل از نانوتکنولوژی در 10 سال آینده ، سالانه بازاری 70 میلیارد دلاری داشته باشد
در دیگر کشورها

• برخی کشورها برای تبدیل شدن به یکی از 10 کشور اول دنیا برنامه ای 10 ساله تدوین کرده اند .
• نخستین گام ارتش آمریکا در نانوتکنولوژی ، توسعه ی لباس های اونیفورم ایمن و هوشمند برای سربازان است . امروزه برای متوقف نمودن گلوله کالیبر 45 ، به یک قطعه به وزن 10 تا 15 پوند بر فوت مربع نیاز است در صورتیکه با استفاده از نانوتکنولوژی قادر خواهیم بود همان گلوله را با یک سطح نازک و سبک مثل ورق کاغذ متوقف کنیم .

کمیته علمی ، مهندسی و تکنولوژی نانو در آمریکا ، مبلغ 9/518 میلیون دلار را در سال 2002 به منظور سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ی نانوتکنولوژی در آمریکا پیشنهاد نموده است .
نانوتکنولوژی یکی از چهاررکنی است که در برنامه های بنیادی دوم علوم و تکنولوژی ژاپن ( 2005-2001 ) در نظر گرفته شده است .
در پایان
نانوتکنولوژی دارای جنبه های بسیار مهم فرا رشته ای است که هماهنگی آنها بدون وجود یک برنامه ی استراتژیک تحقیق و توسعه دشوار است . برخی معتقدند ، نانوتکنولوژی یکی از 5 تکنولوژی تعیین کننده ی توسعه اقتصادی قرن 21 خواهد بود .

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید